Osoba prowadząca działalność gospodarczą, wbrew ciążącemu na niej obowiązkowi, nie zawarła umowy o zarządzanie PPK. Czy po otrzymaniu wezwania PFR będzie mogła zawrzeć tę umowę bez zasięgnięcia opinii reprezentacji osób zatrudnionych?

W przypadku zawierania umowy o zarządzanie PPK na wezwanie PFR wybór instytucji finansowej też należy skonsultować z tzw. stroną społeczną.

Pracodawca, mający obowiązek uruchomienia PPK, który nie wywiązał się z tego obowiązku, powinien niezwłocznie zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z jedną z instytucji finansowych, wpisanych do ewidencji PPK, prowadzonej przez PFR SA. Nie musi to być instytucja wyznaczona, o której mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych (rolę tę pełni PFR TFI SA).

Przy wyborze instytucji finansowej, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, należy spełnić wymagania określone w art. 7 ustawy o PPK, dotyczące m.in. konsultacji z tzw. stroną społeczną. Rolę tę pełni zakładowa organizacja związkowa działająca w danym podmiocie zatrudniającym, a w razie jej braku - reprezentacja osób zatrudnionych, wyłoniona w trybie przyjętym w tym podmiocie.

Czytaj więcej: PFR wezwie do utworzenia PPK za pośrednictwem ZUS >>>

Po otrzymaniu wezwania PFR SA, podmiot zatrudniający będzie miał obowiązek przekazania do PFR informacji o zawarciu umowy o zarządzanie PPK.  

Ważne: Obowiązek wdrożenia PPK ciąży na podmiotach zatrudniających, zgodnie z definicją zawartą w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych, w tym na pracodawcach, mających numer identyfikacyjny (NIP lub REGON). Uruchomienie PPK wymaga zawarcia umowy o zarządzanie PPK, a następnie - w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej - umowy o prowadzenie PPK (zawarcie tej umowy powoduje, że osoba zatrudniona staje się uczestnikiem PPK).

Ustawy o PPK nie stosuje się m.in. do mikroprzedsiębiorcy, o którym mowa w ustawie - Prawo przedsiębiorców, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione zadeklarowały mu niedokonywanie wpłat do PPK (w przypadku, gdy mikroprzedsiębiorca zatrudnia wyłącznie osoby zatrudnione w wieku 55+, wystarczy, że żadna z nich nie złożyła wniosku o zawarcie w jej imieniu umowy o prowadzenie PPK).

Czytaj również: W wyjątkowych sytuacjach pracodawca może nie finansować wpłat do PPK>>

Sprawdź w LEX: Ustalanie okresu 3 miesięcznego zatrudnienia po upływie którego zawiera się umowę o prowadzenie PPK - PROCEDURA krok po kroku >>>

Wezwania - na podstawie danych ZUS

Do ostatniego dnia miesiąca następującego po każdym kwartale danego roku kalendarzowego ZUS udostępnia PFR informację zawierającą: nazwę, NIP, adres siedziby i adres do korespondencji lub adres zamieszkania i adres wykonywania działalności gospodarczej płatników będących podmiotami zatrudniającymi, którzy deklarowali w tym kwartale składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione. Informacja ta zawiera dane zgodne ze stanem odpowiednio na 31 marca, 30 czerwca, 30 września i 31 grudnia każdego roku.

PFR weryfikuje dane zawarte w informacji otrzymanej z ZUS z danymi dotyczącymi podmiotów zatrudniających, zawartymi w ewidencji PPK, a następnie - jeśli w wyniku dokonanej weryfikacji okaże się, że podmiot zatrudniający nie dopełnił obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK w terminie - PFR wzywa ten podmiot do zawarcia - w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wezwania - umowy o zarządzanie PPK z funduszem zdefiniowanej daty zarządzanym przez wyznaczoną instytucję finansową (czyli PFR TFI SA) albo do przekazania do PFR informacji o zawarciu umowy o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową.

 

Cena promocyjna: 33.6 zł

|

Cena regularna: 42 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Wysyłka wezwań

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz w okresie roku od odwołania ostatniego z nich – wezwanie PFR do zawarcia umowy o zarządzanie PPK może być wysyłane za pomocą profilu informacyjnego ZUS (PUE). Tak właśnie jest w przypadku obecnie wysyłanych wezwań PFR. Wezwanie PFR do zawarcia umowy o zarządzanie PPK uznaje się za skuteczne w momencie odbioru tego wezwania przez podmiot zatrudniający na profilu informacyjnym ZUS (PUE) albo po upływie 14 dni od dnia umieszczenia wezwania na tym profilu informacyjnym - w razie jego nieodebrania.

W przypadku, gdy pracodawca nie ma PUE, wezwanie PFR zostanie wysłane do niego pocztą tradycyjną.

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu +48 22 703 43 63. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj.

Podstawa prawna:

art. 2 ust. 1 pkt 18 i 21, art. 7, art. 8, art. 13 ust. 1, art. 15, art. 133 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1342 ze zm.),

art. 31zy[15] ustawy 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.). 

Autorka jest ekspertem PFR Portal PPK.