Sektor zatrudniający w kraju więcej pracowników niż przemysł górniczy, generujący stały popyt na nowoczesne powierzchnie biurowe, przyciągający zagranicznych inwestorów i wpływający na dynamiczny rozwój innych branż – tak w skrócie można opisać outsourcing. Od ponad dekady zmienia on krajowy rynek pracy, daje szanse na zdobycie wiedzy, doświadczenia oraz rozwój zawodowy w międzynarodowym środowisku biznesowym. Nieustanny wzrost branży generuje także stałe zapotrzebowanie na wykształconych pracowników, którzy dostrzec w niej mogą drogę do zawodowej realizacji.
Jak pokazują wyniki 16 edycji Antal Global Snapshot¹, badania przeprowadzonego przez firmę Antal International, aż 88% firm z branży BPO/SSC planuje rekrutację specjalistów i menedżerów, co sprawia, że sektor usług dla biznesu staje się liderem w poszukiwaniu pracowników. W tegorocznym rankingu Banku Światowego „Doing Business 2015” Polska znalazła się na 32 miejscu w klasyfikacji państw o najbardziej przyjaznym otoczeniu dla przedsiębiorczości. Natomiast tylko w III kwartale tego roku do użytku oddano ponad 130 000 m² powierzchni biurowej. Wszystko to sprawia, że branża outsourcingu ma idealne warunki do dalszego rozwoju, prognozowanego nie tylko przez analityków, ale także przedstawicieli władz i specjalistów rynku pracy.
Zawodowa przygoda
Przez wiele lat, sektor usług dla biznesu traktowany był jako pewne i stabilne miejsce zatrudnienia dla absolwentów i osób o niewielkim doświadczeniu. Panowała opinia, iż jest to idealne rozwiązanie na rozpoczęcie zawodowej drogi i zdobycie niezbędnych umiejętności, które można wykorzystać w dalszej karierze. Opinia ta szybko uległa jednak zmianie za sprawą dynamicznego rozwoju sektora, rozbudowywania oferowanych przez niego usług, a przede wszystkim ich specjalizacji. Zatrudniani pracownicy szybko zorientowali się, jak duże możliwości oferuje im branża i jak szybko mogą dzięki niej rozwijać się zawodowo w przyjaznym środowisku. Wszystko to spowodowało, że osoby, które rozpoczynały pracę w outsourcingu z zamiarem chwilowego zatrudnienia pozostają w niej na wiele lat, wiążąc z nią swoją zawodową przyszłość.
Od początku działalności w Polsce jesteśmy otwarci na młodych ludzi, którzy nie rozpoczęli jeszcze swojej zawodowej drogi lub też mają niewielkie doświadczenie, a mimo to są zmotywowani, by pracować w międzynarodowym środowisku biznesowym. Część naszych pracowników traktowało i traktuje pracę w firmie, jako skok do kariery. Dostrzegają jednak, że jako pracodawca dajemy im szansę na zdobycie umiejętności i wiedzy, które jeśli tylko dobrze wykorzystają, mogą w przyszłości zaprocentować możliwością awansu, a nawet objęciem stanowiska w międzynarodowych strukturach firmy – mówi Agnieszka Orłowska, Prezes HP Global Business Center.
Idealna branża na wieloletni rozwój
Stałe zaangażowanie w rozbudowę kapitału intelektualnego, otwartość na różnorodność, dostosowywanie misji i standardów organizacji do oczekiwań pracowników sprawiają, że osoby zatrudnione chętnie wiążą się na dłuższy czas z pracodawcami działającymi w branży. Gros osób, które rozpoczęły pracę w sektorze w pierwszych latach jego funkcjonowania w kraju, zajmuje aktualnie wysokie stanowiska także w europejskich i światowych strukturach organizacji. Zdobyta przez nich wiedza i doświadczenie zostały dostrzeżone i docenione przez pracodawców i zaowocowały ich wyróżnieniem.
Jako firma obecna na rynku od niemal 10 lat, zatrudniająca kilka tysięcy pracowników i stale inwestująca w ich rozwój, a także doceniająca pozazawodowe wartości, jakimi się kierują, możemy zaoferować takie warunki zatrudnienia, które przekładają się na chęć dłuższego związania z firmą i wzrastania wraz z nią. Przeszło 55% naszych pracowników jest z nami od ponad 3 lat. Tak duży odsetek zatrudnionych z dłuższym stażem świadczy przede wszystkim o tym, że pracownicy są zadowoleni z warunków i wartości, jakie im oferujemy – dodaje Agnieszka Orłowska.
Pracę w centrum rozpoczęłam tuż po studiach. Na początku myślałam, że jestem tu na chwilę, planowałam zdobycie doświadczenia, a następnie poszukiwanie nowego zatrudnienia w innej branży. Bardzo szybko jednak wciągnął mnie świat outsourcingu i weszłam na drogę satysfakcjonującego mnie rozwoju. Odnalazłam swoje miejsce, jako pracownik i zdecydowałam się na dłuższe związanie z firmą i sektorem. Teraz po 7 latach wiem, że była to bardzo dobra decyzja, która pozwoliła mi osiągnąć stabilną pozycję zawodową i dała szansę na rozwój odpowiadający moim oczekiwaniom – powiedziała Kalina Pasternak Menedżer ds. Rekrutacji w HP Global Business Center.
Outsourcing jako młoda, choć niezwykle dynamicznie rozwijająca się branża, jest nie tylko odpowiednim środowiskiem do zdobycia podstawowych kwalifikacji umożliwiających poszukiwanie satysfakcjonującego zatrudnienia. Od początku swego istnienia oferuje zainteresowanym pracą w nim dogodne warunki do budowania wieloletniej ścieżki rozwoju. To idealne miejsce na długoterminowe zatrudnienie zarówno dla osób rozpoczynających zawodową przygodę z biznesem, jak również dla specjalistów z wieloletnim stażem.
Informacje o HP Global Business Center
Globalne Centrum Biznesowe jest częścią amerykańskiego koncernu Hewlett-Packard. Obecnie w Polsce funkcjonują dwa oddziały HP GBC − we Wrocławiu od 2005 roku oraz w Łodzi od 2012 roku, które zajmują dziś jedną z wiodących pozycji w globalnej strukturze koncernu.
Firma HP GBC specjalizuje się w dostarczaniu nowoczesnych usług dla biznesu z zakresu finansów i księgowości, HR, sprzedaży i marketingu, przetwarzania danych i dostarczania informacji oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Świadczy usługi dla klienta wewnętrznego, czyli koncernu HP w zakresie usług wspólnych, w tym centrów doskonałości oraz dla zewnętrznych klientów firmy (BPO - Business Process Outsourcing). HP GBC jest jednym z członków założycieli ABSL (Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych), organizacji branżowej reprezentującej w Polsce sektor SSC/BPO. W swych ośrodkach we Wrocławiu i w Łodzi zatrudnia obecnie kilka tysięcy osób. Więcej informacji na temat HP można znaleźć pod adresem www.hp.com.
Źródło: inf. pras. HP Global Business Center
¹ Anonimowe badanie Antal Global Snapshot, przeprowadzone w lipcu 2014 r., objęło zarówno głównych kierowników, dyrektorów, menedżerów, jak i pracowników działów HR przedsiębiorstw produkcyjnych, usługowych i instytucji finansowych (w Polsce przeprowadzone na grupie 3015 pracodawców).