Uniewinniony po 12 latach policjant
Sprawa ma związek z byłym funkcjonariuszem policji z Wrocławia, którego wydalono ze służby. Policjant został prawomocnie uniewinniony po 12 latach i choć oczyszczono go z zarzutów, nie może liczyć na rekompensatę utraconych zarobków, ale także na rehabilitację i powrót w szeregi policji. Funkcjonariusz przesłał petycję w tej sprawie do Senatu i tam narodził się pomysł stworzenia odpowiednich przepisów.
Andrzej Szary z zarządu głównego NSZZ Policjantów zwrócił uwagę w rozmowie z Prawo.pl, że związek nie ma wiedzy, jaka jest skala problemu i ilu policjantów mogłoby być przywróconych do służby.
Sprawa moralna
Zaznaczył, że proponowane przepisy pozwolą na rehabilitację policjantów. - Bardziej tu chodzi o moralną stronę rehabilitacji policjantów. To jest tylko moje zdanie, ale policjanci, którzy zostaną oczyszczeni z bardzo małym prawdopodobieństwem wrócą do służby. Oni już tej firmie nie będą ufali. Często doświadczali upokorzeń, braku pomocy ze strony przełożonych - mówił. Szary dodał jednak, że zapewne znajdą się też i tacy, którzy będą chcieli ponownie założyć mundur.
Jak zaznaczył, związek proponuje, aby sprawy policjantów w sądach miały tzw. tryb przyspieszony. - Chodzi o to żeby sąd w pierwszej kolejności rozpatrywał te sprawy. Albo jest ktoś czysty i go nie zwalniamy, albo odchodzi. Dlatego jest tutaj jeszcze wiele rzeczy do zrobienia" - wyjaśniał Szary.
Cena promocyjna: 14.9 zł
|Cena regularna: 149 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Projekt w sejmowej podkomisji
W uzasadnieniu ustawy wskazano, że jeśli podstawą wydania decyzji o zwolnieniu policjanta ze służby było orzeczenie kary dyscyplinarnej w postaci wydalenia ze służby, a podstawą wymierzenia tej kary było uzasadnione przypuszczenie popełnienia przez policjanta przestępstwa, brak jest podstawy prawnej do przywrócenia policjanta do służby, gdy postępowanie karne zostanie zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa albo przestępstwa skarbowego lub braku ustawowych znamion czynu zabronionego.
Dlatego w projekcie zaproponowano, aby postępowanie dyscyplinarne można było wznowić w przypadku, gdy prowadzone o ten sam czyn postępowanie karne, karne skarbowe lub w sprawach o wykroczenia zostało zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego albo z powodu braku ustawowych znamion czynu zabronionego.
Zmianie miałby ulec termin ograniczający prawo wniesienia wniosku o wznowienie postępowania dyscyplinarnego z 5 do 10 lat (od dnia uprawomocnienia się orzeczenia dyscyplinarnego). Jednocześnie w ustawie zaproponowano, że sprawę o wznowienie postępowania dyscyplinarnego zakończonego prawomocnym orzeczeniem o wydaleniu ze służby będzie można wznowić w każdym czasie.
Zdaniem projektodawców efektem proponowanych rozwiązań będzie umożliwienie ochrony reputacji i dobrego imienia niesłusznie ukaranym funkcjonariuszom poprzez wzruszenie wadliwych orzeczeń dyscyplinarnych.
Rząd pozytywnie o projekcie
Pozytywnie stanowisko dotyczące projektu przedstawił rząd. - Mając na uwadze cel projektowanej regulacji, po uwzględnieniu zaproponowanych zmian, pozytywnie opiniuje senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw i rekomenduje jego dalsze procedowanie - czytamy.
Rada Ministrów zaproponowała, aby przepisy zaproponowane w projekcie były rozszerzone o Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Służby Więziennej. Ponadto podkomisja, która pracuje nad projektem zaproponowała, aby rozszerzyć te przepisy o Państwową Straż Pożarną oraz Służbę Ochrony Państwa oraz Biuro Ochrony Rządu.
Czytaj: Policjanci chcą wliczania dyżurów domowych do czasu służby >>>