Organy wyszczególnione w art. 56 ust. 1 pr. bud. są uprawnione do zajęcia stanowiska jedynie w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym. Wypowiedzenie się przez te organy w jakiejkolwiek innej sprawie na podstawie komentowanego przepisu będzie pozbawione podstaw prawnych i jako takie nieważne. W rezultacie nie będzie ono mogło wywołać żadnych skutków prawnych.
W obecnym stanie prawnym właściwe organy są bowiem uprawnione do przeprowadzenia kontroli wyłącznie w celu stwierdzenia, czy przewidziane w projekcie rozwiązania, gwarantujące zachowanie odpowiednich wymogów, zostały rzeczywiście zastosowane w danym obiekcie budowlanym. Wszelkie odstępstwa od projektu budowlanego powodujące naruszenie przepisów, które dotyczą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz określają wymogi sanitarne i przeciwpożarowe, powinny zostać przez właściwe organy stwierdzone w formie sprzeciwu lub uwag. Zakres właściwości każdego z tych organów, określony w ustawach ich dotyczących, nakłada dodatkowe ograniczenia na ich działalność kontrolną, podejmowaną na podstawie komentowanego przepisu.
Obowiązek zgłoszenia obiektu budowlanego do odbioru przez PSP
Inwestor, w stosunku do którego nałożono obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, jest obowiązany zawiadomić organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Państwowej Straży Pożarnej o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do jego użytkowania. W komentarzu Serwisu BHP Michał Behnke przedstawił kompetencje organów, jak również zakres ich działania przy sprawdzaniu zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym.