Uczestnicy posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, które odbyło się w dniu 22 kwietnia br., zapoznali się z projektem ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej. Komisja rozpatrzyła wniosek podkomisji stałej do spraw pomocy społecznej o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o pomocy społecznej. Proponowana nowelizacja dotyczy uporządkowania i doprecyzowania przepisów z zakresu pomocy społecznej.
W projekcie komisyjnym proponuje się m.in.:
– wprowadzenie definicji projektu socjalnego oraz „nowego” zadania polegającego na realizowaniu przez gminy tychże projektów, a także doprecyzowaniu, iż praca socjalna może być realizowana w oparciu o taki projekt. Proponowana zmiana ma związek z pozyskiwaniem środków na realizację projektów z funduszy europejskich;
– doprecyzowanie, że w przypadku ustalania uprawnienia oraz wysokości zasiłku stałego, do dochodu nie wlicza się kwoty zasiłku okresowego;
– uregulowanie zapisów dotyczących osób bezdomnych, w tym określenie katalogu placówek (schroniska, noclegownie, ogrzewalnie), standardów ich funkcjonowania; wskazanie, iż przyznanie miejsca w noclegowni lub ogrzewalni nie wymaga wydania decyzji administracyjnej oraz przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, a wydatki na poniesioną pomoc nie podlegają zwrotowi oraz wskazanie, iż indywidualny program wychodzenia z bezdomności dla osób przebywających w schronisku jest realizowany przez tę właśnie placówkę;
– uregulowanie, iż pomoc w postaci ubrania, gorącego posiłku, pomocy żywnościowej przyznawana doraźnie dzieciom lub młodzieży, a także w przypadku sytuacji kryzysowej na skalę masową, klęski żywiołowej lub zdarzenia losowego – nie wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego, wydania decyzji administracyjnej, a poniesione wydatki nie podlegają zwrotowi;
– zmianę dotyczącą zasad odpłatności i dotowania funkcjonowania środowiskowych domów samopomocy, tj. zwiększenie do 300% kryterium dochodowego uprawniającego do progu 5% odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi i określenie minimalnej dotacji wojewody przypadającej na uczestnika ośrodka wsparcia tj. w przypadku ŚDS do 250% kryterium dochodowego (przewiduje się stopniowy wzrost do zakładanego, rozłożony na trzy najbliższe lata);
– umożliwienie gminom tworzenia klubów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi (dotychczas możliwość taką posiadał powiat);
– umożliwienie zwolnienia z obowiązku wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej dla pełnoletniego dziecka, którego rodzic umieszczony w DPS, został wcześniej pozbawiony władzy rodzicielskiej w stosunku do tego dziecka;
– rozszerzenie katalogu świadczeń niewymagających wydania decyzji administracyjnych m.in. o sprawienie pogrzebu, schronienie w ogrzewalni lub noclegowni, klubu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
– wprowadzenie możliwości przeprowadzania rodzinnych wywiadów środowiskowych przy udziale dwóch pracowników socjalnych oraz korzystania przez nich z asysty policji przy ww. czynnościach. Niestety w projekcie nie ujęto kwestii bezpieczeństwa innych pracowników pomocy społecznej, jak też podejmowania innych czynności niewymagających przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, o co wnosiły grupy robocze powołane przez MPiPS;
– uregulowanie zasad superwizji, które nie mogły jak dotąd być wprowadzone przez stosowne rozporządzenie, m.in. określono, zgodnie z postulatami środowiska, iż superwizorem pracy socjalnej może być osoba posiadająca wykształcenie uprawniające do wykonywania zawodu pracownika socjalnego.
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny podjęła inicjatywę ustawodawczą w ww. sprawie. Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został upoważniony poseł Krzysztof Michałkiewicz. Projekt skierowano do Marszałka Sejmu RP.
Źródło: wpis.irss.pl, stan z dnia 29 kwietnia 2015 r.