Synoptycy prognozują nadejście kolejnej fali upałów. Jest to bardzo dobra wiadomość dla odpoczywających na urlopach, dla pracujących duże wyzwanie, zaś dla pracodawców dodatkowe obciążenie organizacyjne.
Problem nie istnieje, gdy pracownicy pracują w biurach wyposażonych w klimatyzację. Kłopoty pojawiają się u pracodawców, u których pracownicy nie pracują w pomieszczeniach klimatyzowanych lub nie mogą pracować w pomieszczeniach klimatyzacyjnych np. pracują na otwartej przestrzeni. Z jednej strony przepisy wymagają bowiem, aby organizować pracę w sposób zapewniający przestrzeganie zasad BHP, zaś z drugiej – nie nakładają na pracodawców obowiązku montażu klimatyzacji, żaluzji czy rolet itp.
Zacznijmy od tego, że zgodnie z przepisami kodeksu pracy obowiązkiem każdego pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Oznacza to konieczność zmniejszania dolegliwości związanych z upałami. I tak, w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, nie niższą jednak niż 14oC, chyba, że względy technologiczne na to nie pozwalają. Natomiast w pomieszczeniach, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna i pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18oC (zgodnie z § 30 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz.1650 z późn. zm.) Niestety w przepisach brak jest jednoznacznych przepisów dotyczących maksymalnej temperatury w pomieszczeniach pracy.
Kolejny obowiązek dotyczy zaopatrzenia, nieodpłatnie, pracowników w odpowiednie posiłki i napoje. Obciąża on pracodawcę przy organizowaniu prac szczególnie uciążliwych (zob. art. 232 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy; tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm. oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów; Dz. U. Nr 60, poz. 279).
Warto zauważyć, że nawet w sytuacji, gdy ze względów technologicznych pracodawca nie jest w stanie zamontować klimatyzatorów, powinien podjąć działania, które ułatwią przetrwanie upałów. To korzyść dla pracownika i dla pracodawcy, gdyż wyższy komfort pracy to wyższa wydajność pracy pracowników. I tak pracodawcy mogą wprowadzać dodatkowe czy dłuższe przerwy w pracy, skracać czas pracy, montować żaluzje, rolety, które zabezpieczą przed nadmiernym nasłonecznieniem oraz zapewniać pracownikom napoje nawet ponad normy wynikające z przepisów.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
{"dataValues":[307,38,29,9,5,1],"dataValuesNormalized":[16,2,2,1,1,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Komentarze i publikacje","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Akty prawne","Procedury","Wzory i narz\u0119dzia"],"colors":["#940C72","#007AC3","#EA8F00","#85BC20","#E5202E","#232323"],"maxValue":389,"maxValueNormalized":20}
Pracodawcy bardzo często borykają się z problemami, jakie niosą ze sobą obowiązujące przepisy. Wśród najczęściej zadawanych pytań, jakie docierają do Infolinii Prawa Pracy (22 250 88 88) są:
·Czy podczas upałów pracodawca może zobowiązać pracowników do noszenia określonego w regulaminie stroju służbowego tj. mężczyźni: garnitur oraz koszula z krawatem oraz kobiety: kostium z długim rękawem oraz rajstopy?
·Czy pracownik może odmówić wykonywania pracy podczas upałów w sytuacji, gdy pracuje w pomieszczeniu nie klimatyzowanym a temperatura w pomieszczeniu przekracza 30 o C?
·Kiedy pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom zimne napoje? Jak wysokie muszą być temperatury?
Te i inne wątpliwości związane z zatrudnianiem pracowników są na bieżąco rozwiązywane przez Doradców Infolinii Prawa Pracy. Jeśli chcesz wiedzieć więcej? Masz pytania?