Policjanci chcą zmian w sposobie obliczania zasiłku chorobowego. Będą o to walczyć przed Trybunałem Konstytucyjnym.

Trwają prace nad wnioskiem Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów, w którym związkowcy zaskarżą przepisy skutkujące obniżeniem ze 100 do 80 proc. wysokości zasiłku chorobowego funkcjonariuszy mundurowych. Chodzi o regulacje, które weszły w życie 1 czerwca 2014 r. ustawą z 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o Policji (Dz. U. poz. 502). Nowela obniżyła ze 100 do 80 proc. wysokość świadczenia podczas choroby na wzór zasad stosowanych do ubezpieczonych w powszechnym systemie ubezpieczeń społecznych. Policjanci twierdzą jednak, że takie jednakowe traktowanie jest pozorne, bo u mundurowych podstawą wymiaru świadczenia jest uposażenie zasadnicze oraz stałe dodatki. Natomiast w systemie zusowskim - przeciętne wynagrodzenie z ostatnich 12 miesięcy. A zatem, w powszechnym systemie bierze się pod uwagę również dodatki czasowe i nagrody (jeśli nie są one wyłączone na podstawie szczególnych regulacji). Policjanci uważają, że taki sposób wyliczenia chorobowego jest dyskryminujący. Nie ma w nim miejsca na specyfikę pracy policjanta, dyżury w niedzielę i święta, pracy na rozkaz.

Zasady obliczenia świadczenia chorobowego policjantów budzą również wątpliwości RPO co do naruszenia konstytucyjnej zasady sprawiedliwości społecznej.

To już trzeci wniosek mundurowych o zbadanie konstytucyjności przepisów. W pierwszym chcą oni analizy zgodności z ustawą zasadniczą art. 115a ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji. Chodzi w nim o sposób obliczania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy. Wedle niego należność za jeden dzień takiego urlopu oraz za każde rozpoczęte 8 godzin niewykorzystanego czasu wolnego jest ustalana w wysokości jednej trzydziestej uposażenia. Natomiast w innych służbach ekwiwalent ten ustala się w wysokości jednej dwudziestej drugiej uposażenia. Takie zasady obowiązują np. w Agencji Wywiadu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Służby Kontrwywiadu. Policjanci twierdzą więc, że są dyskryminowani.

Drugi wniosek dotyczy zbadania art. 15 ustawy z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariusz Policji. Zgodnie z nim, osoby, które wstąpiły do służby między 1 stycznia 1999 r. a 23 lipca 2003 r. miały prawo do emerytury po 15 latach, przy czym ich staż w policji nie był zwiększany o okres pracy w cywilu. Wprowadzono takie zasady, ponieważ wszyscy policjanci mieli trafić do powszechnego systemu emerytalnego. Rząd jednak wycofał się z takiego rozwiązania i w 2003 r. przywrócono system zaopatrzeniowy. Następni policjanci mają już do służby doliczany staż pracowniczy, ale problemu grupy policjantów, którzy wstąpili do służby między 1 stycznia 1999 r. a 23 lipca 2003 r. do tej pory nie rozwiązano.

Agnieszka Rosa