Liderem programu jest Szczucin - gmina, na terenie której w przeszłości zalegało najwięcej w kraju odpadów azbestowych. Jak poinformował burmistrz tego miasta Jan Sipior, dzięki zaplanowanemu na najbliższe trzy lata programowi, zdemontowanych i bezpiecznie zeskładowanych zostanie około 20 tys. ton materiałów budowlanych z zawartością azbestu, w tym głównie eternitu.
Projekt obejmuje 40 gmin i ok. 6 tysięcy obiektów - zarówno budynków prywatnych jak i komunalnych. Uczestniczą w nim gminy: Andrychów, Charsznica, Ciężkowice, Dobra, Drwinia, Gołcza, Gręboszów, Jabłonka, Jerzmanowice-Przegina, Jodłownik, Kęty, Koszyce, Książ Wielki, Laskowa, Miechów, Nowe Brzesko, Olesno, Pcim, Ryglice, Skrzyszów, Tokarnia, Wiśniowa, Zabierzów, Zakliczyn, Zielonki, Żegocina, Raciechowice, Krzeszowice, Wolbrom, Bolesław, Dąbrowa Tarnowska, Wieprz, Nowy Targ, Raba Wyżna, Rzepiennik Strzyżewski, Skała, Mędrzechów, Radłów, Igołomia Wawrzeńczyce, Szczucin.
Większość środków, bo 70 proc., zostanie przeznaczone na demontaż, pakowanie, transport i składowanie na składowiskach materiałów niebezpiecznych pokryć dachowych zawierających azbest. Po 15 proc. pieniędzy zostanie wydane na zbieranie odpadów azbestowych składowanych na posesjach oraz na dofinansowanie wykonania nowych dachów dla osób w trudniej sytuacji materialnej lub życiowej.
W ramach programu takie osoby otrzymają za darmo materiały, a zapłacą tylko za wykonanie dachu.
Wartość całego projektu oszacowano na około 42 mln zł, z czego ok. 85 proc. pochodzi ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, a resztę pokryją samorządy w nim uczestniczące.
Według wojewody małopolskiego Jerzego Millera program jest początkiem walki z azbestem w regionie. Na terenie województwa jest do usunięcia jeszcze około 93 tys. ton azbestu.
Małopolskie: rusza program utylizacji materiałów zawierających azbest
40 gmin z Małopolski rozpoczyna program umożliwiający usuwanie i składowanie materiałów azbestowych z budynków prywatnych i komunalnych. Projekt o wartości ok. 42 mln zł dofinansowany jest ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.