Odpowiedź:

Dwutygodniowy bieg terminu na zastosowanie kary porządkowej rozpoczyna się z dniem powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego, a nie podjęcia decyzji przez pracodawcę o zastosowaniu kary porządkowej. Ponadto bieg 2-tygodniowego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy jedynie w sytuacji, gdy z powodu nieobecności w zakładzie pracy pracownik nie może być wysłuchany.

Uzasadnienie:

Stosownie do art. 109 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.) – dalej k.p. kara porządkowa nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia. Ukaranie może mieć miejsce tylko wtedy, gdy nie upłynął żaden z ww. terminów. Ich naruszenie przez pracodawcę jest przesłanką do wniesienia sprzeciwu przez pracownika.
Podkreślmy, że bieg terminu na zastosowanie kary rozpoczyna się z dniem powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązków przez pracownika, a nie podjęcia decyzji przez pracodawcę o zastosowaniu kary porządkowej. Zatem, w przedstawionej sytuacji należy przyjąć, że bieg terminu na zastosowanie kary porządkowej rozpoczął się od dnia 22 kwietnia, kiedy to pracodawca dowiedział się o naruszeniu.
Dodajmy, że bieg 2-tygodniowego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy jedynie w sytuacji, gdy z powodu nieobecności w zakładzie pracy pracownik nie może być wysłuchany. Z informacji przekazanych w pytaniu wynika, że pracownik został wysłuchany i dopiero po tym fakcie był nieobecny w pracy w związku z wykorzystywaniem urlopu wypoczynkowego. Zatem omawiana norma dotycząca zawieszenia terminu nie ma zastosowania.
Zgodnie z art. 110 k.p. zawiadomienie pracownika o zastosowaniu kary powinno być wyrażone na piśmie, ze wskazaniem rodzaju naruszonych obowiązków, daty dopuszczenia się naruszenia oraz pouczeniu o prawie wniesienia sprzeciwu i terminie jego wniesienia. Dlatego też, jeżeli pracownik pozostaje nieobecny w pracy, np. w związku z wykorzystywaniem urlopu wypoczynkowego, to pracodawca niezwłocznie po podjęciu decyzji o nałożeniu kary powinien przesłać pracownikowi to zawiadomienie na wskazany w aktach osobowych adres domowy. Dla celów dowodowych najlepiej uczynić to wysyłając zawiadomienie za potwierdzeniem odbioru, aby wykazać, iż ukaranie nastąpiło w ciągu 2 tygodni od powzięcia wiadomości. Nawet jeśli pracownik nie będzie chciał odebrać pisma, należy uznać, iż pracodawca spełnił swój obowiązek. Zdaniem Sądu Najwyższego wyrażonym w wyroku z dnia 29 czerwca 2000 r., I PKN 716/99, pracownik powinien mieć możliwość zapoznania się z zawiadomieniem. Odmowa przyjęcia pisma, o którym pracownik wie, że zawiera informację o ukaraniu, jest równoznaczna z zawiadomieniem o zastosowaniu kary porządkowej w rozumieniu art. 110 i 112 k.p.

Grzegorz Łyjak,
autor współpracuje z publikacją Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 
Odpowiedzi udzielono  17.05.2016 r.