W piątek, 1 listopada 2024 r., wejdzie w życie ustawa z dnia 9 maja 2024 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r., poz. 863), wprowadzająca tzw. wakacje składkowe. Na podstawie tych przepisów przedsiębiorcy będący płatnikami składek mają możliwość uzyskania (ale tylko za siebie) zwolnienia z obowiązku opłacenia składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe za miesiąc kalendarzowy objęty tym zwolnieniem. Jednak czekanie do 1 listopada z ustaleniem prawa do tego świadczenia i zgromadzeniem wymaganych dokumentów może być dużym błędem przedsiębiorców, którzy będą chcieli skorzystać z wakacji składkowych w grudniu br.

- Przedsiębiorca, który spełnia kryteria do objęcia zwolnieniem z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, musi tak naprawdę już teraz zacząć przygotowywać dokumentację i analizować ją pod kątem wniosku o wakacje składkowe – mówi serwisowi Prawo.pl Przemysław Hinc, doradca podatkowy i członek zarządu w kancelarii PJH Doradztwo Gospodarcze. I przypomina, że we wniosku należy m.in. wykazać otrzymaną pomoc de minimis. – Taka pomoc to nie tylko ulga w zapłacie składek czy podatków, ale to również ta, z której de facto korzystamy, chociaż nigdzie o nią nie wnioskujemy. Dotyczy to np. jednorazowej amortyzacji. Dlatego warto już teraz zgromadzić informacje o tej pomocy de minimis, z której faktycznie skorzystaliśmy w ciągu ostatnich trzech lat kalendarzowych, a potem, przy kolejnym wniosku - tylko je uaktualnić, żeby pracy koniecznej do prawidłowego przygotowania wniosku było zdecydowanie mniej – dodaje.

Czytaj również: ZUS: Wakacje składkowe od 1 listopada>>

 

Dla kogo wakacje składkowe

Zgodnie z przepisami z wakacji składkowych może skorzystać płatnik składek prowadzący działalność, jeżeli:

  1. w miesiącu kalendarzowym poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku miał zgłoszonych do ubezpieczeń emerytalnego, rentowych i wypadkowego lub ubezpieczenia zdrowotnego nie więcej niż dziesięciu ubezpieczonych;
  2. w ostatnich 2 latach kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku nie osiągnął przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej lub w co najmniej jednym roku z 2 ostatnich lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku osiągnął roczny przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro;
  3. jako ubezpieczony w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia wniosku oraz w okresie od początku roku kalendarzowego złożenia wniosku do dnia złożenia tego wniosku nie wykonywał pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego w roku kalendarzowym rozpoczęcia działalności gospodarczej lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej;
  4. w miesiącu kalendarzowym poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku jako ubezpieczony podlegał ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

We wniosku o skorzystanie ze zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za siebie przedsiębiorca musi, zgodnie z nowym art. 36d ust. 2 ww. ustawy podać: 

  1. dane płatnika składek: a) imię i nazwisko, b) numer NIP i numer PESEL, a jeżeli nie nadano tych numerów lub jednego z nich - serię i numer dowodu osobistego albo paszportu;
  2. wskazanie miesiąca kalendarzowego, w którym płatnik składek zamierza skorzystać ze zwolnienia z opłacenia składek, o których mowa w art. 17a;
  3. oświadczenia, że na dzień złożenia wniosku płatnik składek spełnia warunki, o których mowa w art. 17a ust. 1 pkt 2 i 3;
  4. zaświadczenia o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jaką otrzymał w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku, albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  5. informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące tego przedsiębiorcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, na których pokrycie ma być przeznaczona pomoc de minimis, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702).

Co ważne, oświadczenia, o których mowa w ust. 2 pkt. 3 i 4, są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenia jest obowiązany do zawarcia w nich klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Czytaj więcej w LEX: Wakacje składkowe - warunki korzystania >

Przy gromadzeniu dokumentów Przemysław Hinc uczula na konieczność prawidłowego ustalenia wartości pomocy de minimis, na uzyskanie której beneficjent nie posiada zaświadczenia. Pomoc udzielona przez urzędy będzie, co do zasady, widoczna w wyszukiwarkach, ale problemem może okazać się ustalenie wartości pomocy de minimis, gdy ta nie jest potwierdzona zaświadczeniem, albo beneficjent jeszcze zaświadczenia nie otrzyma przed złożeniem wniosku o wakacje składkowe.

  

Sprawdź również książkę: Prawo ubezpieczeń społecznych ebook >>


Dwa wnioski na dwa lata, a dokumentacja jedna

Zdaniem Hinca ta ulga w zapłacie składek na ubezpieczenia społeczne nie ma nic wspólnego ani z sytuacją ekonomiczną przedsiębiorcy, ani jego faktycznymi potrzebami w danym momencie. Dlatego, jak twierdzi, z tej ulgi w zapłacie składek w zasadzie warto skorzystać od razu, gdy tylko będzie to możliwe. I to zarówno w tym roku, jak i wnioskując o wakacje składkowe na rok przyszły. – Chodzi o to, żeby tego nie odkładać niepotrzebnie na święte nigdy – mówi Przemysław Hinc. W ten sposób, jak wskazuje, korzystając z wakacji składkowych np. w grudniu 2024 r. i w styczniu 2025 r. przedsiębiorca zwolni się z obowiązku zapłaty składek za te dwa miesiące, a całą dokumentację, która będzie potrzebna do złożenia tych wniosków przygotuje w zasadzie tylko raz. Chyba, że w grudniu skorzysta z pomocy de minimis. I dodaje, że wnioski te będzie różniła wartość zwolnionych z obowiązku opłaty składek, bo ta ulga stanowi właśnie pomoc de minimis.