Pytanie pochodzi z publikacji Serwisu BHP

Jak ustalić skład zespołu powypadkowego, gdy wyznaczony wstępnie członek zespołu (przedstawiciel pracowników) przebywa na długim urlopie wypoczynkowym?

Odpowiedź

Jeśli wyznaczona przez pracodawcę osoba reprezentująca pracowników w postępowaniu powypadkowym przebywa na urlopie wypoczynkowym lub z innych powodów jest nieobecna w pracy, pracodawca powinien wyznaczyć inną osobę, posiadającą aktualne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie bhp.

Uzasadnienie

Sposób i tryb postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposób ich dokumentowania określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) – dalej r.u.o.w.p.

Przepisy r.u.o.w.p. zobowiązują pracodawcę zatrudniającego pracownika, który uległ wypadkowi, aby po uzyskaniu zawiadomienia o zdarzeniu powołał zespół powypadkowy, którego zadaniem jest ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku oraz sporządzenie – nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku – protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy według wzoru ustalonego w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. Nr 227, poz. 2298).

Skład zespołu powypadkowego jest ustalany indywidualnie w każdym zakładzie pracy. Jedni pracodawcy posiadają stały zespół (składający się właśnie z pracownika służby bhp oraz społecznego inspektora pracy), a inni – tam, gdzie nie działa społeczna inspekcja pracy – każdorazowo, gdy wydarzy się wypadek przy pracy, powołują taki zespół, w skład którego obligatoryjnie wchodzi pracownik służby bhp (lub osoba wykonująca zadania tej służby) oraz przedstawiciel pracowników posiadający aktualne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie bhp, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).

W przypadku, w którym wyznaczona przez pracodawcę osoba reprezentująca pracowników w postępowaniu powypadkowym przebywa na urlopie wypoczynkowym lub z innych powodów jest nieobecna w pracy, pracodawca powinien wyznaczyć inną osobę, posiadającą aktualne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie bhp. Nie ma przy tym obowiązku występowania do pracowników lub ich przedstawicieli (np. zakładowej organizacji związkowej) o wskazanie takiego pracownika (np. po przeprowadzonych wyborach), bowiem w tym przypadku o składzie zespołu powypadkowego autonomicznie decyduje pracodawca.

Maciej Ambroziewicz, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 12 lipca 2015 r.