W ciągu najbliższych 5 lat aż 72% firm rodzinnych w Polsce zostanie przekazanych następnemu pokoleniu. Zmiana pokoleniowa jest jednym z największych wyzwań, tym bardziej, że dotyczy także pracowników i klientów. Jednak coraz więcej zarządzających polskimi przedsiębiorstwami rodzinnymi oczekuje szybkiego i agresywnego rozwoju, którego podstawą staje się ekspansja zagraniczna.
Już teraz 68% firm rodzinnych działa także na rynkach poza Polską, a w ciągu 5 lat 65% zamierza zdobyć kolejne – wynika z raportu „Badanie firm rodzinnych 2016”, przygotowanego przez PwC przy współpracy z Instytutem Biznesu Rodzinnego.
Jak wynika z danych zebranych w raporcie PwC i Instytutu Biznesu Rodzinnego (BR) aż 85% polskich firm rodzinnych uczestniczących w badaniu osiągnęło w 2015 r. wzrost sprzedaży, co jest znacznie lepszym wynikiem od globalnej średniej wynoszącej 64%. W perspektywie kolejnych 5 lat 68% respondentów z Polski twierdzi, że reprezentowane przez nich firmy będą się rozwijać stabilnie, a 29% badanych oczekuje wręcz bardzo szybkiego wzrostu. W badaniu z 2015 r. wskaźniki te odpowiednio wynosiły 80% i 17%, co pokazuje pozytywną zmianę nastrojów wśród rodzimych przedsiębiorców. Dla wielu przedsiębiorców podstawą rozwoju staje się zdobywanie zagranicznych rynków – obecnie działa na nich 68% polskich firm rodzinnych, a 65% deklaruje chęć zdobycia kolejnych.
Więcej: www.pwc.pl/pl/media/2016/2016-12-07-badanie-firm-rodzinnych-2016.html
Źródło: pwc.pl, stan z dnia 8 grudnia 2016 r.