W trakcie EFNI 2016 opublikowano raport „Ekonomia współpracy w Polsce 2016", porządkujący i analizujący zjawisko ekonomii współpracy (Collaborative Economy) w kontekście pierwszego w Polsce szczegółowego badania użytkowników przygotowanego przez społeczność ekonomiawspolpracy.pl. Patronat merytoryczny nad raportem objęły ABR SESTA, Deloitte i Sieć Sensownego Biznesu.
Ekonomia współpracy to znacznie więcej niż serwisy typu UBER, Blablacar, Airbnb, Kickstarter, PolakPotrafi.pl, TakeTask czy Khan Academy. Jest to fundamentalna zmiana modeli organizacyjnych i dystrybucyjnych, idąca w kierunku rozproszonych sieci połączonych ze sobą jednostek i społeczności, co umożliwia radykalne zwiększenie efektywności wykorzystywanych zasobów. Dzięki rozbudowanemu badaniu przeprowadzonemu na próbie 1406 osób przez instytut badania rynku ABR SESTA można zyskać głęboki wgląd w środowisko użytkowników ekonomii współpracy w Polsce, ich doświadczenia, postawy oraz motywacje. Aż 92% polskich użytkowników internetu zetknęło się już z usługami ekonomii współpracy, a 43% z nich skorzystało. Sam termin „ekonomia współpracy" jest już znany 18% polskich internautów. W ciągu najbliższego roku można spodziewać się co najmniej 53% więcej przypadków skorzystania z usług ekonomii współpracy. Badanie ukazuje również wiele ważnych wniosków dotyczących zaufania oraz symboli statusu, obalając częste stereotypy, np. o tzw. millenialsach.
Źródło: www.konfederacjalewiatan.pl, stan z dnia 7 października 2016 r.