Dokładnie 4 listopada Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadził we wszystkich placówkach w kraju wideorozmowy z klientami (tzw. e-wizyty). Usługa, jak twierdzi ZUS, od początku, jej uruchomienia cieszyła się zainteresowaniem. Dotychczas tylko w województwie śląskim poprzez zdalną konsultację swoją sprawę załatwiło ponad 1,6 tys. osób. W tym regionie e-wizyty wprowadzone zostały w dwóch terminach, tj. 26 października i 29 października.
- Za pośrednictwem internetu klienci ZUS mogą załatwiać swoje sprawy, bez wychodzenia z domu, wygodnie i bezpiecznie dla siebie. Takie e-rozmowy trwają około 20 minut. Mogą dotyczyć praktycznie wszystkich spraw związanych z ZUS. Dotychczas najwięcej rozmów przeprowadzono z zakresu emerytur i rent, a następnie zasiłków. Sporo osób łączyło się online z ZUS w celu założenia lub potwierdzenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
Rozmowy online w oddziałach w woj. śląskich, które zostały zrealizowane do 27 listopada
Oddział - termin od kiedy można umawiać |
Liczba zrealizowanych e-wizyt |
Bielsko-Biała - 29.10 |
233 |
Chorzów - 26.10 |
317 |
Częstochowa - 29.10 |
190 |
Rybnik - 26.10 |
335 |
Sosnowiec - 26.10 |
244 |
Zabrze - 26.10 |
299 |
Cena promocyjna: 59.7 zł
|Cena regularna: 199 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 199 zł
Jak umówić e-wizytę
Jak zapewnia Zakład, umawianie e-wizyty jest bardzo proste, wystarczy wejść na stronę internetową ZUS i odszukać zakładkę e-wizyta. Aby połączyć się z ekspertem wystarczy mieć smartfon, tablet czy komputer, który dodatkowo wyposażony jest w kamerkę i mikrofon oraz możliwość podłączenia do Internetu. Rozmowę można umówić w dogodnym dla siebie dniu i godzinie. Podczas rezerwacji należy podać swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail i kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty, czyli: zasiłki, emerytury i renty, firmy i pracujący, założenie profilu PUE.
Czytaj również: ZUS: e-Wizyta także u doradcy ds. ulg i umorzeń
Rozmowy, które się nie odbyły
Niestety, wciąż są rozmowy, których nie udaje się zrealizować. Czasem wynika to z problemów technicznych, jak chociażby słabe łącze internetowe, które ma klient, brak zasięgu czy też stare przeglądarki stron www. - Klienci też nie do końca mają świadomość, że to oni muszą zainicjować wideorozmowę z pracownikiem ZUS, a nie odwrotnie. To klient musi otworzyć link przesłany w mailu do e-wizyty. Tylko wtedy konsultant ma możliwość dołączenia do rozmowy - tłumaczy Kopczyńska.
Sprawdź również książkę: System prawa ubezpieczeń społecznych. Tom I. Część ogólna >>
Nie możesz skorzystać - odwołaj
Jeśli ktoś nie może skorzystać z e-wizyty w umówionym przez siebie terminie, powinien ją wcześniej odwołać. Dzięki temu na taką rozmowę będzie mogła umówić się inna osoba, która potrzebuje informacji czy porady eksperta ZUS. Jeśli wizyta nie zostanie odwołana to termin będzie cały czas pozostanie zarezerwowany, chociaż nikt nie skorzysta z e-wizyty. Informacja o tym, jak zrezygnować z wizyty jest podana w wiadomości mailowej potwierdzającej rejestrację. Na ponad 16 tys. umówionych rozmów prawie 10 tys. odbyło się, niestety 4 tys. klientów nie podjęło takiej rozmowy i nie anulowało jej, tym samym blokując termin dla innych chętnych.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.