Odpowiedź

Zatrudnienie pracownika w kilku komórkach organizacyjnych, w których podlega on różnym osobom kierującym, nie rodzi po stronie pracodawcy dodatkowych obowiązków z zakresu bhp. To samo dotyczy sytuacji, w której pracownik jest zatrudniony przez różnych pracodawców.

Uzasadnienie

Stosownie do art. 207 § 2 ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.) – dalej k.p., pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:
1. organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
2. zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bhp, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń;
3. reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bhp oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy;
4. zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy;
5. uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych;
6. zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy;
7. zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.
Przepisy bhp nie określają szczególnych wymagań dla pracowników, którzy świadcząc pracę u danego pracodawcy są zatrudnieni w kilku komórkach organizacyjnych, w których podlegają różnym osobom kierującym. Taka sytuacja nie rodzi po stronie pracodawcy dodatkowych obowiązków z zakresu bhp. Należy jedynie przypomnieć, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z 27.07.2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860 ze zm.), pracownik wykonujący pracę na kilku stanowiskach pracy powinien odbyć instruktaż stanowiskowy na każdym z tych stanowisk. To samo dotyczy badań profilaktycznych, o których mowa w art. 229 k.p.
Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku, w którym dany pracownik jest równolegle zatrudniony w kilku zakładach pracy (np. na część etatu). Tutaj również pracodawcy nie mają żadnych szczególnych obowiązków z zakresu bhp wobec takiego pracownika.

Maciej Ambroziewicz, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 13 kwietnia 2017 r.

  Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis BHP
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów