Pytanie pochodzi z publikacji Serwisu BHP.
Dotyczy samochodów wprowadzonych na rynek przed 1 lipca 2003 r. Przykładowo nie wymieniać istniejącego pokrycia cynkowego z chromem sześciowartościowym. Pozostawiać szczotki zawierające ołów.
Materiały, przedmioty wyposażenia i części pojazdów wprowadzone do obrotu po dniu 1 lipca 2003 r., a wykorzystywane w pojazdach wprowadzonych do obrotu przed dniem 1 lipca 2003 r. mogą zawierać ołów, rtęć, kadm i sześciowartościowy chrom.
Dopuszcza się ponowne użycie materiałów, przedmiotów wyposażenia i części pojazdów, które zostały wprowadzone do obrotu najpóźniej w dniu wygaśnięcia możliwości stosowania w nich odpowiednio ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu.
Odpowiednikiem treści Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. Urz. UE L 269 z 21.10.2000, str. 34 z późn. zm.) w prawie polskim jest ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202 z późn. zm.) - dalej u.r.p. Na podstawie art. 7 ust. 3 u.r.p. zostało wydane rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 4 października 2005 r. w sprawie listy materiałów, podmiotów wyposażenia i części pojazdów, które mogą zawierać ołów, rtęć, kadm oraz sześciowartościowy chrom (Dz. U. Nr 200, poz. 1653) - dalej r.l.m., gdzie w § 1 wskazano materiały, przedmioty wyposażenie i części pojazdów, w których dopuszcza się stosowanie:
1) ołowiu jako składnika stopów w:
a) stali przeznaczonej do obróbki skrawaniem i stali galwanizowanej zawierającej w masie do 0,35% ołowiu,
b) aluminium przeznaczonym do obróbki skrawaniem zawierającym w masie do 1,5% ołowiu,
c) aluminium przeznaczonym do obróbki skrawaniem zawierającym w masie do 0,4% ołowiu,
d) stopach miedzi zawierających w masie do 4% ołowiu,
e) tulejach łożysk i panewkach;
2) ołowiu i związków ołowiu w:
a) akumulatorach,
b) amortyzatorach,
c) czynnikach wulkanizacyjnych i stabilizatorach elastomerów stosowanych w układach hydraulicznych i układach przeniesienia napędu,
d) środkach wiążących elastomery zawierających w masie do 0,5% ołowiu stosowanych w układach przeniesienia napędu,
e) stopach lutowniczych stosowanych w obwodach elektronicznych i innych zastosowaniach elektrycznych,
f) miedzi zawierającej powyżej 0,4% ołowiu stosowanej w okładzinach hamulcowych,
g) gniazdach zaworów silników zaprojektowanych przed dniem 1 lipca 2003 r.,
h) częściach elektrycznych zawierających ołów w szklanych lub ceramicznych składnikach matryc, z wyjątkiem szkła z żarówek i porcelany z korpusów świec zapłonowych,
i) pirotechnicznych materiałach inicjujących użytych w pojazdach homologowanych przed dniem 1 lipca 2006 r. lub po tej dacie w pirotechnicznych materiałach inicjujących stanowiących przedmiot wymiany w pojazdach homologowanych przed dniem 1 lipca 2006 r.,
j) masie jednorodnego materiału do 0,1%;
3) rtęci w:
a) lampach samowyładowczych,
b) wyświetlaczach deski rozdzielczej,
c) masie jednorodnego materiału do 0,1%;
4) kadmu w:
a) powłokach ochronnych elementów elektroniki samochodowej,
b) akumulatorach pojazdów z napędem elektrycznym,
c) częściach optycznych matryc szklanych stosowanych w układach wspomagania kierowcy,
d) masie jednorodnego materiału do 0,01%;
5) sześciowartościowego chromu w:
a) powłokach antykorozyjnych,
b) powłokach antykorozyjnych śrub i nakrętek stosowanych w podwoziach pojazdów,
c) samochodowych chłodziarkach absorpcyjnych,
d) masie jednorodnego materiału do 0,1%.
Przepisy § 1 r.l.m.:
1) pkt 2 lit. c i pkt 4 lit. a - stosuje się do dnia 1 lipca 2006 r.;
2) pkt 2 lit. f i lit. g, pkt 4 lit. c oraz pkt 5 lit. a - stosuje się do dnia 1 lipca 2007 r.;
3) pkt 1 lit. b i lit. e oraz pkt 5 lit. b - stosuje się do dnia 1 lipca 2008 r.;
4) pkt 4 lit. b - stosuje się do dnia 31 grudnia 2008 r. lub po tej dacie w akumulatorach niklowo-kadmowych stanowiących przedmiot wymiany w pojazdach z napędem elektrycznym wprowadzonych do obrotu przed dniem 31 grudnia 2008 r.
Materiały, przedmioty wyposażenia i części pojazdów wprowadzone do obrotu po dniu 1 lipca 2003 r., a wykorzystywane w pojazdach wprowadzonych do obrotu przed dniem 1 lipca 2003 r. mogą zawierać ołów, rtęć, kadm i sześciowartościowy chrom.
Dopuszcza się ponowne użycie materiałów, przedmiotów wyposażenia i części pojazdów, które zostały wprowadzone do obrotu najpóźniej w dniu wygaśnięcia możliwości stosowania w nich odpowiednio ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu (§ 3 r.l.m.).
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.