Czy w skierowaniu na badanie lekarskie prawidłowe jest podawanie numerów PESEL i NIP pracownika?
W skierowaniu na badanie lekarskie wskazane jest podawanie numeru PESEL pracownika. Podawanie numeru NIP pracownika nie jest wskazane. Wynika to z obowiązujących przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy, sposobu jej prowadzenia i przechowywania oraz wzorów stosowanych dokumentów (Dz. U. Nr 149, poz. 1002) - dalej r.d.m.s.m.
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 z późn. zm.) - dalej r.b.l.p. badanie profilaktyczne przeprowadza się na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę. W myśl § 4 ust. 2 r.b.l.p. skierowanie powinno zawierać:
określenie rodzaju badania profilaktycznego, jakie ma być wykonane,
w przypadku osób przyjmowanych do pracy lub pracowników przenoszonych na inne stanowiska pracy - określenie stanowiska pracy, na którym osoba ta ma być zatrudniona; w tym przypadku pracodawca może wskazać w skierowaniu dwa lub więcej stanowisk pracy, w kolejności odpowiadającej potrzebom zakładu,
w przypadku pracowników - określenie stanowiska pracy, na którym pracownik jest zatrudniony,
informacje o występowaniu na stanowisku lub stanowiskach pracy, o których mowa w pkt 2 i 3, czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych oraz aktualne wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, wykonanych na tych stanowiskach.
Lekarz medycyny pracy wykonuje badanie na podstawie oryginału skierowania wydanego przez pracodawcę. Dokument przechowywany jest w dokumentacji medycznej pacjenta, gdyż informuje o narażeniach i czynnikach szkodliwych, występujących na stanowisku pracy.
Prawidłowo wypełnione skierowanie powinno:
·być· dokładne i czytelne;
·zawierać· wszystkie niezbędne dane i informacje o stanowisku pracy;
·być· opatrzone wymaganymi pieczątkami (pieczęć· firmy z numerem REGON) oraz podpisem osoby upoważnionej do wystawienia skierowania (specjalista bhp lub osoba znająca środowisko pracy, np. kierownik danego działu);
·być· wypełnione w języku polskim, łącznie z nazwą stanowiska pracy.
Skierowanie jest dokumentem urzędowym, dlatego istotne jest, aby informacje w nim zawarte były aktualne. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za treść tego dokumentu. Skierowanie może stanowić ważny dokument, np. w przypadku gdy pracownik zapadł na chorobę zawodową.
Zgodnie z § 1 ust. 2 r.d.m.s.m. wzór karty badania profilaktycznego określa załącznik do r.d.m.s.m. W pkt 1 karty badania profilaktycznego wskazano dane identyfikacyjne osoby objętej badaniami, gdzie istnieje potrzeba wpisania numeru PESEL, jednakże nie ma w tym punkcie miejsca na wpisanie numeru NIP takiej osoby.
Z dniem 28 czerwca 2010 r. uchylone zostało rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 15 września 1997 r. w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposobu jej prowadzenia i przechowywania (Dz. U. Nr 120, poz. 768 z późn. zm.) - poprzednik r.d.m.s.m. W załączniku nr 1 do uchylonego rozporządzenia wskazano wzór karty badania profilaktycznego. W pkt 1 karty badania profilaktycznego wskazano dane identyfikacyjne osoby objętej badaniami, gdzie istnieje potrzeba wpisania zarówno numeru PESEL, jak i numeru NIP osoby objętej badaniami.
Krzysztof Zamajtys
W skierowaniu na badanie lekarskie wskazane jest podawanie numeru PESEL pracownika. Podawanie numeru NIP pracownika nie jest wskazane. Wynika to z obowiązujących przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy, sposobu jej prowadzenia i przechowywania oraz wzorów stosowanych dokumentów (Dz. U. Nr 149, poz. 1002) - dalej r.d.m.s.m.
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 z późn. zm.) - dalej r.b.l.p. badanie profilaktyczne przeprowadza się na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę. W myśl § 4 ust. 2 r.b.l.p. skierowanie powinno zawierać:
określenie rodzaju badania profilaktycznego, jakie ma być wykonane,
w przypadku osób przyjmowanych do pracy lub pracowników przenoszonych na inne stanowiska pracy - określenie stanowiska pracy, na którym osoba ta ma być zatrudniona; w tym przypadku pracodawca może wskazać w skierowaniu dwa lub więcej stanowisk pracy, w kolejności odpowiadającej potrzebom zakładu,
w przypadku pracowników - określenie stanowiska pracy, na którym pracownik jest zatrudniony,
informacje o występowaniu na stanowisku lub stanowiskach pracy, o których mowa w pkt 2 i 3, czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych oraz aktualne wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, wykonanych na tych stanowiskach.
Lekarz medycyny pracy wykonuje badanie na podstawie oryginału skierowania wydanego przez pracodawcę. Dokument przechowywany jest w dokumentacji medycznej pacjenta, gdyż informuje o narażeniach i czynnikach szkodliwych, występujących na stanowisku pracy.
Prawidłowo wypełnione skierowanie powinno:
·być· dokładne i czytelne;
·zawierać· wszystkie niezbędne dane i informacje o stanowisku pracy;
·być· opatrzone wymaganymi pieczątkami (pieczęć· firmy z numerem REGON) oraz podpisem osoby upoważnionej do wystawienia skierowania (specjalista bhp lub osoba znająca środowisko pracy, np. kierownik danego działu);
·być· wypełnione w języku polskim, łącznie z nazwą stanowiska pracy.
Skierowanie jest dokumentem urzędowym, dlatego istotne jest, aby informacje w nim zawarte były aktualne. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za treść tego dokumentu. Skierowanie może stanowić ważny dokument, np. w przypadku gdy pracownik zapadł na chorobę zawodową.
Zgodnie z § 1 ust. 2 r.d.m.s.m. wzór karty badania profilaktycznego określa załącznik do r.d.m.s.m. W pkt 1 karty badania profilaktycznego wskazano dane identyfikacyjne osoby objętej badaniami, gdzie istnieje potrzeba wpisania numeru PESEL, jednakże nie ma w tym punkcie miejsca na wpisanie numeru NIP takiej osoby.
Z dniem 28 czerwca 2010 r. uchylone zostało rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 15 września 1997 r. w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposobu jej prowadzenia i przechowywania (Dz. U. Nr 120, poz. 768 z późn. zm.) - poprzednik r.d.m.s.m. W załączniku nr 1 do uchylonego rozporządzenia wskazano wzór karty badania profilaktycznego. W pkt 1 karty badania profilaktycznego wskazano dane identyfikacyjne osoby objętej badaniami, gdzie istnieje potrzeba wpisania zarówno numeru PESEL, jak i numeru NIP osoby objętej badaniami.
Krzysztof Zamajtys