Odpowiedź

Niezależnie od tego, w ilu stosunkach pracy pozostaje pracownik, nie ma bezpośrednich podstaw do wymienienia w protokole powypadkowego każdego pracodawcy – poza tym, u którego doszło do zdarzenia. Fakt zatrudnienia przez innych pracodawców nie ma wpływu na postępowanie powypadkowe oraz sporządzaną w jego efekcie dokumentację. Jej opracowanie leży w gestii zespołu powypadkowego powołanego przez pracodawcę, u którego wydarzył się wypadek. Zarówno z treści przepisów regulujących postępowanie powypadkowe, jak również ze wzoru protokołu powypadkowego nie wynika konieczność umieszczania informacji odnoszących się do pozostałych pracodawców poszkodowanego.

Uzasadnienie

Działania pracodawcy, który uzyskał informację o wypadku przy pracy reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z 1.07.2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 105, poz. 870) – dalej r.u.o.p.w. Zgodnie z § 4 r.u.o.w.p., pracodawca ma obowiązek powołania zespołu powypadkowego mającego za zadanie ustalenie okoliczności i przyczyny wypadku. W skład zespołu wchodzi pracownik służby bhp oraz społeczny inspektor pracy. Zespół sporządza w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o wypadku protokół powypadkowy, który wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową doręczany jest pracodawcy do zatwierdzenia.
Protokół powypadkowy nie jest sporządzany w formie dowolnej. Jego wzór określa załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 16.09.2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. Nr 227, poz. 2298). Punkt 1 wzoru protokołu nosi nazwę „poszkodowany pracownik jest zatrudniony”. Należy tam wskazać m.in. nazwę lub imię i nazwisko pracodawcy, adres jego siedziby, numer dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość pracodawcy. Ponadto w lewym górnym roku protokołu jest miejsce na pieczątkę pracodawcy.
Uwzględniając zakres danych, powstaje pytanie, czy informacja o zatrudnieniu, jaką należy umieścić w pkt 1 protokołu powinna zawierać dane wyłącznie pracodawcy, u którego doszło do zdarzenia, czy konieczne jest umieszczenie danych pozostałych pracodawców. Żaden przepis nie zobowiązuje do umieszczania w treści protokołu informacji dotyczących wszystkich pracodawców, u których pracownik jest zatrudniony (niezależnie od wymiaru czasu pracy). Każdy stosunek pracy jest zatrudnieniem odrębnym i jest niezależnie rozliczany pod względem wzajemnych praw i obowiązków. Zatrudnienie u kliku pracodawców nie ma znaczenia z punktu widzenia prowadzonego postępowania powypadkowego przez pracodawcę ,u którego doszło do zdarzenia, w tym dla sporządzania protokołu. Zarówno z treści r.u.o.w.p., jak i wzoru protokołu powypadkowego nie wynika, aby wymagane było umieszczanie informacji w zakresie zatrudnienia u innych pracodawców – tym bardziej, że pracownik nie ma formalnie obowiązku informowania pracodawcy o dodatkowym zatrudnieniu – za wyjątkiem np. sytuacji, w której jest objęty umownym zakazem konkurencji lub jest zatrudniony na stanowisku kierowcy.

Sebastian Kryczka, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 15 lutego 2017 r.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis BHP
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów