Pytanie pochodzi z publikacji Serwis BHP

Czy pracownik pracujący na stanowisku sprzedawcy, który będzie miał styczność z acetonem (aceton będzie używany co najwyżej przez godzinę w trakcie jednej dniówki roboczej maksymalnie przez tydzień), w celu zmycia napisu znajdującego się na meblach, powinien przejść dodatkowe badania lekarskie?

Według rozporządzenia należy przeprowadzić dodatkowe badania spirometryczne.

Czy konieczne jest sporządzenie karty ryzyka zawodowego, w którym jest opisany ten czynnik szkodliwy?

Miejscem wykonywania pracy byłoby zaplecze sklepowe, które jest klimatyzowane, lecz nie posiada dodatkowych wyciągów.

Odpowiedź:

Każdorazowo to lekarz sprawujący opiekę profilaktyczną nad danym zakładem pracy określa zakres niezbędnych badań lekarskich. W przypadku karty oceny ryzyka zawodowego, narażenie na oddziaływanie acetonu powinno zostać uwzględnione.

Uzasadnienie:

Zakres wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników, o których mowa w rt. 229 § 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) – dalej k.p., tryb ich przeprowadzania oraz sposób dokumentowania i kontroli tych badań określa rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 z późn. zm.) – dalej r.b.l. Zgodnie z § 2 r.b.l. zakres i częstotliwość badań profilaktycznych określają wskazówki metodyczne w sprawie przeprowadzania badań profilaktycznych pracowników, stanowiące załącznik nr 1 do r.b.l. Lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne może poszerzyć ich zakres o dodatkowe specjalistyczne badania konsultacyjne oraz badania dodatkowe, a także wyznaczyć krótszy termin następnego badania, niż to określono we wskazówkach metodycznych, jeżeli stwierdzi, że jest to niezbędne dla prawidłowej oceny stanu zdrowia osoby przyjmowanej do pracy lub pracownika. Tak więc każdorazowo to lekarz wydający orzeczenie o dopuszczeniu do wykonywania danej pracy (na podstawie ww. wytycznych) podejmuje decyzję o zakresie niezbędnych badań lekarskich.

Zgodnie z art. 226 pkt 1 k.p. oraz § 39 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) realizuje obowiązek zapewnienia pracownikom bhp, w szczególności przez zapobieganie zagrożeniom związanym z wykonywaną pracą, właściwą organizację pracy, stosowanie koniecznych środków profilaktycznych oraz informowanie i szkolenie pracowników. Obowiązek ten powinien być realizowany na podstawie ogólnych zasad dotyczących zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą, w szczególności przez m.in. przeprowadzanie oceny ryzyka związanego z zagrożeniami, które nie mogą być wykluczone. Zgodnie z § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 11, poz. 86 z późn. zm.) pracodawca obowiązany jest ustalić, czy w środowisku pracy występuje czynnik chemiczny stwarzający zagrożenie oraz dokonać i udokumentować ocenę ryzyka zawodowego stwarzanego przez czynnik chemiczny, w tym przypadku aceton.

Łukasz Wawszczak, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 27 czerwca 2015 r.