Pytanie pochodzi z publikacji Serwis BHP
Czy skierowanie na badania profilaktyczne powinno być sporządzone w dwóch egzemplarzach?
Odpowiedź:
Aktem prawnym regulującym kwestię badań profilaktycznych pracowników (w tym procedurę kierowania pracowników na badania) jest rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 z późn. zm.) – dalej r.b.l.p.
Uzasadnienie:
Zgodnie z § 4 r.b.l.p badanie profilaktyczne przeprowadza się na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę. Skierowanie powinno zawierać:
- określenie rodzaju badania profilaktycznego, jakie ma być wykonane,
- w przypadku osób przyjmowanych do pracy lub pracowników przenoszonych na inne stanowiska pracy - określenie stanowiska pracy, na którym osoba ta ma być zatrudniona; w tym przypadku pracodawca może wskazać w skierowaniu dwa lub więcej stanowisk pracy, w kolejności odpowiadającej potrzebom zakładu,
- w przypadku pracowników - określenie stanowiska pracy, na którym pracownik jest zatrudniony,
- informacje o występowaniu na stanowisku lub stanowiskach pracy, o których mowa w pkt 2 i 3, czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych oraz aktualne wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, wykonanych na tych stanowiskach.
Wskazane jest, by w zakładzie pracy przechowywać kopię skierowania na badania profilaktyczne. Dokument ten stanowi dowód, że pracodawca właściwie scharakteryzował stanowisko pracy i występujące na nim zagrożenia.
Łukasz Wawszczak, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.
Odpowiedzi udzielono 26 lutego 2015 r.