Odpowiedź:

Zgodnie z definicją komisji bhp określoną w art. 23712 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) – dalej k.p. przewodniczący powinien być zaliczony do składu komisji bhp, w której powinna zasiadać równa liczba reprezentantów pracowników i pracodawcy.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 23712 § 1 k.p. pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników powołuje komisję bhp, jako swój organ doradczy i opiniodawczy. W skład komisji bhp wchodzą w równej liczbie przedstawiciele pracodawcy, w tym pracownicy służby bhp i lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami oraz przedstawiciele pracowników, w tym społeczny inspektor pracy. Ponadto, w myśl przepisów k.p., przewodniczącym komisji bhp jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, a wiceprzewodniczącym - społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników. Należy pamiętać, że przewodniczący komisji bhp powinien być liczony do składu komisji bhp w której powinna być równa ilość reprezentantów pracowników i pracodawcy.

Zgodnie z art. 23713 k.p. zadaniem komisji bhp jest dokonywanie przeglądu warunków pracy, okresowej oceny stanu bhp, opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy oraz współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bhp. Posiedzenia komisji bhp odbywają się w godzinach pracy, nie rzadziej niż raz na kwartał, a za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w posiedzeniach komisji bhp pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. Komisja bhp w związku z wykonywaniem zadań wymienionych w § 1 art. 23713 k.p. korzysta z ekspertyz lub opinii specjalistów spoza zakładu pracy w przypadkach uzgodnionych z pracodawcą i na jego koszt.

Zgodnie z art. 23713a k.p. przedstawiciele pracowników, o których mowa w art. 23711a i art. 23712 k.p., są wybierani przez zakładowe organizacje związkowe, a jeżeli u pracodawcy takie organizacje nie działają - przez pracowników, w trybie przyjętym w zakładzie pracy.

Łukasz Wawszczak, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP

Odpowiedzi udzielono: 26 maja 2015 r.