Pytanie pochodzi z publikacji Serwis BHP

Pracownik wskutek braku szkolenia okresowego BHP został skierowany do domu. W domu w czasie oczekiwania na szkolenie uległ wypadkowi. Czy takie zdarzenia należy uznać za wypadek przy pracy?

Odpowiedź

Zdarzenie, wskutek którego pracownik niedopuszczony do pracy z powodu braku ważnego szkolenia bhp i powracający do miejsca zamieszkania uległ wypadkowi, może zostać zakwalifikowane jako wypadek w drodze z pracy.

Uzasadnienie

W myśl art. 57b ust. 1 ustawy z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 887 ze zm.) – dalej u.e.r., za wypadek w drodze do lub z pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, jeżeli droga ta była najkrótsza i nie została przerwana. Jednakże uważa się, że wypadek nastąpił w drodze do pracy lub z pracy, mimo że droga została przerwana jeżeli przerwa była życiowo uzasadniona i jej czas nie przekraczał granic potrzeby, a także wówczas, gdy droga, nie będąc drogą najkrótszą, była dla ubezpieczonego, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.

Za drogę do lub z pracy uważa się, oprócz drogi z domu do lub z pracy do domu, również drogę do miejsca lub z miejsca: innego zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, zwykłego wykonywania funkcji lub zadań zawodowych albo społecznych, zwykłego spożywania posiłków, odbywania nauki lub studiów.

Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do lub z pracy dokonuje się na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 24.12.2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania (Dz.U. z 2013 r. poz. 924) - dalej r.u.z.w.d.

Przepisy r.u.z.w.d. obligują pracodawcę poszkodowanego pracownika do sporządzenia – po ustaleniu okoliczności i przyczyn zdarzenia, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku – karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Dokument ten, zgodnie z art. 92 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy z 26.06.1974 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 1666), stanowi podstawę do wypłaty pracownikowi 100% wynagrodzenia za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Wynagrodzenie to, a właściwie zasiłek chorobowy, zgodnie z art. 4 ust. 3 pkt 2 ustawy z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2016 r. poz. 372 ze zm.), przysługuje od pierwszego dnia ubezpieczenia chorobowego.

W analizowanym przypadku na kwalifikację prawną zdarzenia nie ma wpływu przyczyna powrotu pracownika z pracy do domu. Nie ma zatem znaczenia, że pracownik nie został dopuszczony do pracy z powodu braku aktualnego szkolenia bhp (bez względu na to, czy do sytuacji tej doszło z winy pracownika, czy pracodawcy). Jeżeli opisane zdarzenie spełnia przesłanki wynikające z definicji wypadku w drodze z pracy, to za taki powinno zostać uznane.

Maciej Ambroziewicz, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 15 listopada 2016 r.