Odpowiedź
Przepisy nie precyzują, czy pracodawca, który zleca profesjonalnym podmiotom zewnętrznym wykonanie usług związanych z pracą na wysokości, powinien weryfikować posiadane przez nich kwalifikacje. Wystarczającym będzie zatem zamieszczenie w umowach o wykonanie określonych prac oświadczenia wykonawcy, że do prac na terenie danego przedsiębiorstwa będzie kierował wykwalifikowanych pracowników bez przeciwwskazań zdrowotnych do prac na wysokości, a także zapewnienie tym osobom szkolenia z zakresu obowiązującej na terenie zakładu pracy procedury postępowania przy wykonywaniu takich prac.
Uzasadnienie
W myśl § 80 w związku z § 105 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) – dalej r.b.h.p., prace na wysokości należą do prac szczególnie niebezpiecznych. Pracodawca organizujący takie prace ma obowiązek podjąć szczególne środki ostrożności, określone w § 81 r.b.h.p., a więc zapewnić m.in.:
1. bezpośredni nadzór nad pracami szczególnie niebezpiecznymi wyznaczonych w tym celu osób;
2. odpowiednie środki zabezpieczające;
3. instruktaż pracowników obejmujący w szczególności:
a) imienny podział pracy,
b) kolejność wykonywania zadań,
c) wymagania bhp przy poszczególnych czynnościach;
4. dostęp do miejsc ich wykonywania wyłącznie osobom upoważnionym i odpowiednio poinstruowanym.
Ponadto, zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.), pracownicy wykonujący takie prace powinni być poddawani okresowym szkoleniom z dziedziny bhp nie rzadziej niż raz w roku.
Przepisy nie precyzują czy pracodawca, który zleca profesjonalnym podmiotom zewnętrznym wykonanie usług związanych z pracą na wysokości powinien weryfikować posiadane przez nich kwalifikacje i/lub uprawnienia. Wystarczającym byłoby zamieszczenie w umowach o wykonanie określonych prac oświadczenia wykonawcy, że do prac na terenie danego przedsiębiorstwa będzie kierował jedynie wykwalifikowanych pracowników bez przeciwwskazań zdrowotnych do prac na wysokości. Warto jednak zapewnić osobom wykonującym pracę z ramienia wykonawcy szkolenia z zakresu obowiązującej na terenie zakładu pracy procedury przy wykonywaniu takich prac.
Nie można również zapomnieć o konieczności realizacji dyspozycji art. 208 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502), zgodnie z którym, jeżeli w tym samym miejscu jednocześnie wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, pracodawcy ci mają obowiązek:
- współpracować ze sobą,
- wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bhp wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu,
- ustalić zasady współdziałania uwzględniające sposoby postępowania w przypadku wystąpienia zagrożeń dla zdrowia lub życia pracowników,
- informować siebie nawzajem oraz pracowników lub ich przedstawicieli o działaniach w zakresie zapobiegania zagrożeniom zawodowym występującym podczas wykonywanych przez nich prac.
Realizacja powyższych obowiązków z pewnością przyczyni się do zmniejszenia ryzyka związanego z pracą wykonywaną przez osoby spoza zakładu pracy, z korzyścią zarówno dla podmiotu zlecającego, jak i przyjmującego zlecenie.
Podmiot zlecający może – przez stosowne postanowienia umowy – każdorazowo żądać udostępnienia niezbędnej dokumentacji potwierdzającej posiadanie odpowiednich kwalifikacji przez osobę mającą przystąpić do pracy na wysokości na terenie danego zakładu pracy (zaświadczenie o ukończeniu odpowiedniego kursu, orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwskazań lekarskich do pracy na wysokości itp.).
Maciej Ambroziewicz, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.
Odpowiedzi udzielono: 3 lipca 2016 r.
Czy pracodawca, który zlecił podmiotom zewnętrznym wykonanie prac na wysokości, powinien weryfikować posiadane przez nich kwalifikacje?
Pytanie pochodzi z publikacji Serwis BHPPracodawca stworzył procedurę bezpiecznych prac na wysokości. Pracownicy przez niego zatrudnieni muszą przejść odpowiednie badania lekarskie, okresowe szkolenie specjalistyczne, które odbywa się co roku oraz każdorazowo wydawane zezwolenie wejścia na dach. Sytuacja komplikuje się w sytuacji, gdy na teren pracodawcy wchodzą firmy zewnętrzne. Jakich dokumentów i uprawnień powinien wymagać od nich pracodawca? Czy oprócz badań lekarskich muszą mieć zaświadczenie o szkoleniu z prac na wysokości? Czy wystarczające będzie, gdy pracodawca zlecający prace przeprowadzi szkolenie z procedury wewnątrzzakładowej? Jak rozwiązać tę sytuację?