Stosownie do art. 234 § 1 ustawy z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.), w razie wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalić w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyny wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom w przyszłości.
Okoliczności i przyczyny zdarzenia, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 1.07.2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 105, poz. 870) – r.u.o.p.w., analizuje zespół powypadkowy (co do zasady składający się z pracownika służby bhp oraz społecznego inspektora pracy), który powinien tego dokonać nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku. Potwierdzeniem pracy zespołu jest protokół powypadkowy, sporządzony według wzoru ustalonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 16.09.2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. Nr 227, poz. 2298). Protokół powinien być sporządzony w niezbędnej liczbie egzemplarzy i wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową doręczony niezwłocznie pracodawcy w celu zatwierdzenia.
Dowiedz się więcej z książki | |
Ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
|
Ustalając okoliczności i przyczyny zdarzenia zespół powypadkowy, zgodnie z § 7 r.u.o.p.w., powinien m.in.: wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala, zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku, a także zebrać inne dowody dotyczące wypadku. Ponadto zespół powypadkowy powinien również wykorzystać materiały zebrane przez organy prowadzące śledztwo lub dochodzenie, jeżeli oczywiście materiały te zostaną mu udostępnione.
Jeśli sam poszkodowany udostępni zespołowi powypadkowemu kopię mandatu karnego, który przyjął po spowodowanej przez siebie kolizji drogowej zakwalifikowanej jako wypadek przy pracy, dokument ten może stanowić załącznik do protokołu powypadkowego, potwierdzający winę poszkodowanego w zakresie naruszenia przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia. Jeżeli poszkodowany nie chce (lub nie może, bo np. zgubił) kopii udostępnić, informacja o przyjęciu przez poszkodowanego mandatu powinna wynikać bezpośrednio z treści protokołu.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z 30.10.2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1242 ze zm.), jeżeli z protokołu powypadkowego będzie wynikało, że wyłączną przyczyną wypadku przy pracy było udowodnione naruszenie przez poszkodowanego przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane przez niego umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa, to zostanie on pozbawiony wszelkich świadczeń odszkodowawczych z ubezpieczenia wypadkowego.