Pytanie pochodzi z publikacji Serwis BHP

W zakładzie pracy stosowany jest klej wodny. Używany jest on w procesie produkcji papierosów do sklejania bibułki papierosa wypełnionej tytoniem. Klej ten nie jest niebezpieczny, a dodatkowo w procesie palenia papierosa nie emituje żadnych szkodliwych substancji. W zakładzie jest on używany do testów maszyn, czy prawidłowo działają (ze względu na wydajność i precyzyjność pracy urządzeń wymagany jest test na surowcach i komponentach klienta, aby dokładnie ustawić urządzenie). Wyprodukowane papierosy nie są przeznaczone do spożycia. Od razu kierowane są do utylizacji. Zagrożeniem jest kontakt pracowników z tymi substancjami, które nie są odpowiednio oznakowane. Nasza wiedza na ich temat opiera się jedynie na doświadczeniu.

Czy do kleju wodnego należy uzyskać kartę charakterystyki od producenta, który znajduje się w Chinach?Czy taką substancję należy zgłosić? Jeśli tak - gdzie?Czy pojemniki z substancją należy oznakować, oprócz nazwy, piktogramem?

Odpowiedź:

Dla kleju wodnego należy uzyskać kartę charakterystyki od producenta, jeśli produkt jest sprowadzany spoza Unii. Obowiązek dostarczenia niezbędnych informacji o substancji chemicznej spoczywa na importerze.

Informację o niebezpiecznej mieszaninie lub mieszaninie stwarzającej zagrożenie przekazuje do Inspektora do spraw Substancji Chemicznych osoba fizyczna lub prawna wytwarzająca na terytorium RP oraz osoba fizyczna lub prawna, która sprowadza taką mieszaninę na terytorium RP. Nie ma znaczenia przeznaczenie substancji, a sam fakt jej sprowadzenia.

Pojemniki z substancją należy oznakować czytelnie (przy większych ilościach substancji, jeśli występuje zagrożenie dla życia lub zdrowia - także znakami ostrzegawczymi).

Uzasadnienie:

Obowiązkiem każdego producenta i importera jest rejestracja produkowanej lub importowanej substancji, w jej postaci własnej, w preparacie lub w niektórych przypadkach także w wyrobie.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. Nr 63, poz. 322 z późn. zm.) - dalej u.s.c.m. osoba fizyczna lub prawna wytwarzająca na terytorium RP mieszaninę niebezpieczną lub mieszaninę stwarzającą zagrożenie oraz osoba fizyczna lub prawna, która sprowadza taką mieszaninę na terytorium RP przekazują informację o takiej mieszaninie do Inspektora. Informację przekazuje się najpóźniej w dniu wytworzenia mieszaniny lub jej sprowadzenia na terytorium RP. Informacja zawiera:

1) imię i nazwisko oraz adres miejsca wykonywania działalności albo nazwę i adres siedziby wraz z numerem telefonu podmiotu przekazującego informację;

2) nazwę handlową tej mieszaniny;

3) kartę charakterystyki tej mieszaniny.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie sposobu oznakowania miejsc, rurociągów oraz pojemników i zbiorników służących do przechowywania lub zawierających substancje niebezpieczne lub mieszaniny niebezpieczne (Dz. U. poz. 601) miejsca, w których substancje niebezpieczne lub mieszaniny niebezpieczne są składowane w znaczących ilościach, oznakowuje się znakami ostrzegawczymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 20 ust. 11 u.s.c.m. lub znakami ostrzegawczymi określonymi w załączniku do rozporządzenia, przy zastosowaniu tych samych piktogramów, chyba że odpowiednia informacja o zagrożeniach stwarzanych przez substancje niebezpieczne lub mieszaniny niebezpieczne jest zapewniona przez oznakowanie opakowań takich substancji lub mieszanin.

Roman Majer, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono 15 stycznia 2015 r.