Ustawa o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi reguluje wynagrodzenia osób kierujących w jednostkach badawczo-rozwojowych- art. 1 pkt 9, w tym głównych księgowych - art. 2 pkt 4.
Czy w świetle art. 5 ustawy Z-cy Dyrektora i Głównemu Księgowemu można/należy wypłacać dodatki za wysługę lat?
Dotychczas obowiązujący w Instytucie układ zbiorowy nie uwzględnia tych osób w części dotyczącej wynagrodzenia szczegółowego.
Czy taki zapis w układzie zbiorowym jest właściwy?
Czy dodatek za wysługę lat kwalifikuje się do świadczeń dodatkowych wymienionych w art. 11 ustawy?
Dodatek za wysługę lat nie jest świadczeniem dodatkowym.
Może być wypłacany pod warunkiem, iż suma poszczególnych składników wynagrodzenia miesięcznego nie przekroczy limitów, określonych w ustawie z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306 z późn. zm.) - u.w.o.k.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.w.o.k. świadczeniami dodatkowymi są świadczenia z tytułu zatrudnienia, w tym: bytowe, socjalne, komunikacyjne, oraz ubezpieczenia majątkowe i osobowe - inne bądź wyższe niż ustalone w regulaminach wynagradzania, zakładowych i ponadzakładowych układach zbiorowych pracy oraz w odrębnych przepisach. Są to więc świadczenia o charakterze rzeczowym lub ich wartość, zaliczana do wynagrodzenia.
Ich wykaz określa w szczególności rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego wykazu świadczeń dodatkowych, które mogą być przyznane osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi, oraz trybu ich przyznawania (Dz. U. Nr 14, poz. 139), które w § 2 ust. 1 dopuszcza przyznanie następujących świadczeń dodatkowych, przyznawanych w wysokości do 25% wyższej niż ustalona w regulaminie wynagradzania, zakładowym i ponadzakładowym układzie zbiorowym pracy oraz w odrębnych przepisach:
nagrody jubileuszowej przyznawanej nie częściej niż co 5 lat,
odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę,
zwrotu częściowych kosztów użytkowania udostępnionego lokalu mieszkalnego, w tym mieszkania służbowego,
świadczeń związanych z korzystaniem z częściowo odpłatnych usług telekomunikacyjnych;
świadczeń z tytułu dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego, majątkowego oraz osobowego.
Dodatek stażowy (za wysługę lat) jest składnikiem wynagrodzenia w ścisłym znaczeniu – nie można więc go zaliczać do świadczeń dodatkowych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.w.o.k. osobom zajmującym kierownicze stanowiska, niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy lub rodzaju umowy cywilnoprawnej stanowiącej podstawę zatrudnienia przysługuje wyłącznie wynagrodzenie miesięczne. Wynagrodzenie miesięczne niekoniecznie musi być równoznaczne z wynagrodzeniem zasadniczym, może się ono składać z wielu składników, w tym dodatków (stażowego, funkcyjnego itp.). Ważnym jest, by suma wynagrodzenia zasadniczego i innych składników płacowych (dodatków) nie przekraczała kwot wskazanych w art. 8 u.w.o.k.- w zależności od jednostki, którą zarządza dana osoba. Oznacza to, że dodatek stażowy może być wypłacany, jednakże jego wysokość powinna być tak skalkulowana, by nie przekroczyć wskazanych wyżej limitów.
Michał Culepa - specjalista z zakresu prawa pracy
Czy w świetle art. 5 ustawy Z-cy Dyrektora i Głównemu Księgowemu można/należy wypłacać dodatki za wysługę lat?
Dotychczas obowiązujący w Instytucie układ zbiorowy nie uwzględnia tych osób w części dotyczącej wynagrodzenia szczegółowego.
Czy taki zapis w układzie zbiorowym jest właściwy?
Czy dodatek za wysługę lat kwalifikuje się do świadczeń dodatkowych wymienionych w art. 11 ustawy?
Dodatek za wysługę lat nie jest świadczeniem dodatkowym.
Może być wypłacany pod warunkiem, iż suma poszczególnych składników wynagrodzenia miesięcznego nie przekroczy limitów, określonych w ustawie z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306 z późn. zm.) - u.w.o.k.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.w.o.k. świadczeniami dodatkowymi są świadczenia z tytułu zatrudnienia, w tym: bytowe, socjalne, komunikacyjne, oraz ubezpieczenia majątkowe i osobowe - inne bądź wyższe niż ustalone w regulaminach wynagradzania, zakładowych i ponadzakładowych układach zbiorowych pracy oraz w odrębnych przepisach. Są to więc świadczenia o charakterze rzeczowym lub ich wartość, zaliczana do wynagrodzenia.
Ich wykaz określa w szczególności rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego wykazu świadczeń dodatkowych, które mogą być przyznane osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi, oraz trybu ich przyznawania (Dz. U. Nr 14, poz. 139), które w § 2 ust. 1 dopuszcza przyznanie następujących świadczeń dodatkowych, przyznawanych w wysokości do 25% wyższej niż ustalona w regulaminie wynagradzania, zakładowym i ponadzakładowym układzie zbiorowym pracy oraz w odrębnych przepisach:
nagrody jubileuszowej przyznawanej nie częściej niż co 5 lat,
odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę,
zwrotu częściowych kosztów użytkowania udostępnionego lokalu mieszkalnego, w tym mieszkania służbowego,
świadczeń związanych z korzystaniem z częściowo odpłatnych usług telekomunikacyjnych;
świadczeń z tytułu dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego, majątkowego oraz osobowego.
Dodatek stażowy (za wysługę lat) jest składnikiem wynagrodzenia w ścisłym znaczeniu – nie można więc go zaliczać do świadczeń dodatkowych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.w.o.k. osobom zajmującym kierownicze stanowiska, niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy lub rodzaju umowy cywilnoprawnej stanowiącej podstawę zatrudnienia przysługuje wyłącznie wynagrodzenie miesięczne. Wynagrodzenie miesięczne niekoniecznie musi być równoznaczne z wynagrodzeniem zasadniczym, może się ono składać z wielu składników, w tym dodatków (stażowego, funkcyjnego itp.). Ważnym jest, by suma wynagrodzenia zasadniczego i innych składników płacowych (dodatków) nie przekraczała kwot wskazanych w art. 8 u.w.o.k.- w zależności od jednostki, którą zarządza dana osoba. Oznacza to, że dodatek stażowy może być wypłacany, jednakże jego wysokość powinna być tak skalkulowana, by nie przekroczyć wskazanych wyżej limitów.
Michał Culepa - specjalista z zakresu prawa pracy