Czy art. 128 § 3 pkt 1 k.p. stosuje się odpowiednio do pracowników służby cywilnej w szczególności w związku z art. 97 ust. 3 ustawy o służbie cywilnej, który stanowi że rozkład czasu pracy w tygodniu i jego wymiar w poszczególnych dniach tygodnia ustala dyrektor generalny urzędu?
Art. 128 § 3 k.p. nie ma zastosowania do członków korpusu służby cywilnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) - dalej u.s.c., w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy k.p. i inne przepisy prawa pracy.
Art. 97 u.s.c. nie zawiera definicji doby pracowniczej, ani tygodnia roboczego, jak to określa art. 128 § 3 pkt 1-2 k.p. Jednakże biorąc pod uwagę brzmienie art. 97 ust. 3 a także ust. 4 tego artykułu u.s.c., które wskazują kompetencję do ustalania rozkładu czasu pracy, opartego także o rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów, oraz stanowią również, że Prezes Rady Ministrów powinien - przy ustalaniu rozkładów czasu pracy - brać pod uwagę potrzebę zapewnienia sprawnej pracy urzędu, w tym obsługi interesantów oraz zróżnicowany charakter zadań wykonywanych przez członków korpusu służby cywilnej, należy uznać, że wskazany przepis dla pracowników i urzędników służby cywilnej nie ma zastosowania. Regulacja art. 97 u.s.c. jest w tej kwestii całościowa i nie należy odpowiednio stosować przepisów k.p.
Michał Culepa - specjalista z zakresu prawa pracy
Art. 128 § 3 k.p. nie ma zastosowania do członków korpusu służby cywilnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) - dalej u.s.c., w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy k.p. i inne przepisy prawa pracy.
Art. 97 u.s.c. nie zawiera definicji doby pracowniczej, ani tygodnia roboczego, jak to określa art. 128 § 3 pkt 1-2 k.p. Jednakże biorąc pod uwagę brzmienie art. 97 ust. 3 a także ust. 4 tego artykułu u.s.c., które wskazują kompetencję do ustalania rozkładu czasu pracy, opartego także o rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów, oraz stanowią również, że Prezes Rady Ministrów powinien - przy ustalaniu rozkładów czasu pracy - brać pod uwagę potrzebę zapewnienia sprawnej pracy urzędu, w tym obsługi interesantów oraz zróżnicowany charakter zadań wykonywanych przez członków korpusu służby cywilnej, należy uznać, że wskazany przepis dla pracowników i urzędników służby cywilnej nie ma zastosowania. Regulacja art. 97 u.s.c. jest w tej kwestii całościowa i nie należy odpowiednio stosować przepisów k.p.
Michał Culepa - specjalista z zakresu prawa pracy