Obecnie dokumentacja czasu pracy kierowcy składa się z wydruku z tachografu (analogowego lub cyfrowego) zainstalowanego w samochodzie oraz z zaświadczenia.
Tachograf rejestruje m. in. czas prowadzenia pojazdu, przerwy w pracy i okresy dziennego odpoczynku, gotowości oraz czynności określonych jako inna praca (załadunek, rozładunek, pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, sprzątanie i konserwację techniczną i każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów itp.). Kwestie te reguluje rozporządzenie Rady 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Zgodnie z nim, kierowca na żądanie funkcjonariuszy służb kontrolnych, musi okazać wykresówki z tachografu za bieżący dzień i poprzednie 28 dni. Na ich podstawie ustala się czy przestrzega przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, przerwach w pracy i okresach dziennego odpoczynku.
Natomiast okresy, w których kierowca przebywał na zwolnieniu lekarskim lub na urlopie wypoczynkowym lub gdy prowadził inny pojazd dokumentuje się zaświadczeniem określonym w decyzji Komisji 2007/230/WE z 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym. Pracodawca wystawia kierowcy stosowne zaświadczenie przed rozpoczęciem przewozu drogowego, zgodnie z art. 31 ust. 2a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879, z późn. zm.). Zaświadczenie to nie ma określonego formatu i w takiej postaci może być wystawiane tylko na terytorium Polski.
Rządowa propozycja zmian ustawy o czasie kierowców dotyczy zaświadczeń wystawianych przez pracodawców organizujących transport drogowy i wynika z decyzji Komisji nr 2009/959/UE z 14 grudnia 2009 r., która zmieniła rozporządzenie w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych w transporcie drogowym. Stary, jeszcze dzisiaj obowiązujący formularz, będzie miał nową, rozszerzona wersję. Będzie on wystawiany przez pracodawcę w razie przebywania przez kierowcę na zwolnieniu lekarskim, na urlopie wypoczynkowym, gdy będzie miał czas wolny od pracy lub odpoczywał, gdy będzie prowadził inny pojazd, wykonywał inną pracę albo gdy pozostaje w gotowości do pracy.
A zatem, nowy formularz będzie można stosować w trzech dodatkowych wypadkach, tj. gdy kierowca miał czas wolny od pracy lub odpoczywał, wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu lub gdy pozostawał w gotowości do wykonywania pracy.
Powyższe zaświadczenie musi mieć każdy kierowca, jeżeli miała miejsce którakolwiek z okoliczności wymienionych w formularzu, niezależnie od tego, czy zatrudniony jest przez przedsiębiorcę, czy jest przedsiębiorcą osobiście wykonującym przewozy drogowe, czy też jest kierowcą niezatrudnionym przez przedsiębiorcę, lecz wykonuje przewozy, pracując na jego rzecz.