Społeczna inspekcja pracy jest "służbą społeczną" pełnioną przez pracowników zakładu pracy mającą na celu zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych określonych w przepisach prawa pracy.
Społeczna inspekcja pracy reprezentuje interesy wszystkich pracowników zakładu pracy bez względu na ich przynależność związkową i jest kierowana przez zakładowe organizacje związkowe w zakładzie pracy.
W art. 4 ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o Społecznej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 35, poz. 163 z późn. zm.) zawarto zadania społecznej inspekcji pracy, której zadaniem jest kontrolowanie na bieżąco warunków pracy w celu zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków pracy na poszczególnych stanowiskach pracy poprzez:
a. kontrolowanie stanu budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych oraz procesów technologicznych z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy,
b. kontrolowanie przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych pracy i regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, młodocianych i osób niepełnosprawnych, urlopów i czasu pracy, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
c. uczestniczenie w kontroli przestrzegania w zakładzie pracy przepisów dotyczących ochrony środowiska naturalnego,
d. branie udziału w ustalaniu okoliczności przyczyn wypadków przy pracy oraz w analizowaniu przyczyn wypadków, zachorowań na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy oraz kontrolowanie stosowania przez zakład pracy właściwych środków zapobiegawczych,
e. uczestniczenie w przeprowadzaniu społecznego przeglądu warunków pracy i pracach zakładowej komisji BHP,
f. podejmowanie działań na rzecz aktywnego udziału pracowników zakładu pracy w kształtowaniu właściwych warunków bhp oraz oddziaływanie na przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bhp.
Na społecznego inspektora pracy nałożono bardzo szeroki zakres zadań i obowiązków, Wykonanie tych wszystkich zadań i obowiązków od społecznego inspektora pracy wymaga odpowiedniego podejścia do ich realizacji w sposób zorganizowany i oparty na planowanym działaniu.
Podstawą działania sip powinien być plan pracy opracowany na okres roku kalendarzowego i zatwierdzony przez zakładowe organizacje związkowe.
Przy tworzeniu planu pracy powinna być pomocna własna ocena warunków pracy w zakładzie oraz dokumentacja uzyskana podczas kontroli i przeglądów warunków pracy,
Wskazane byłyby także propozycje zgłaszane przez wydziałowych i grupowych sip oraz wnioski z analizy sytuacji chorobowej i wypadkowej w zakładzie pracy.
Prawidłowo opracowany plan pracy powinien zawierać określenie rodzaju planowanej pracy, terminy ich wykonania oraz rubrykę uwag, w której będą notowano by efekty uzyskane w wyniku realizacji wskazanego działania.
Po zatwierdzeniu planu pracy przez zakładowe organizacje związkowe społeczny inspektor pracy odpowiedzialny jest za jego prawidłowe i terminowe wykonanie. Zakładowy społeczny inspektor pracy ma także obowiązek, przynajmniej raz na kwartał, składać zakładowym organizacjom związkowym sprawozdanie z wykonania planu.
Sprawozdanie z wykonania planu mogą być składane ustnie lub opracowane w formie pisemnej w zależności od uzgodnień pomiędzy społecznym inspektorem pracy a związkami zawodowymi.
Przykłady
Uwagi ogólne do planu pracy
1. Plan pracy posiada charakter ramowy (ogólny) i powinien być w miarę potrzeby uszczegółowiony w oparciu o branżę, wielkość zakładu, charakter produkcji, warunki pracy załogi, a także umiejętności działania samego społecznego inspektora pracy.
2. W planie szczegółowym należy uwypuklić problematykę specyficzną dla danej branży i danego zakładu pracy.
3. Plan pracy może obejmować problematykę ogólnozakładową lub też tylko wybranych wydziałów, czy też komórek organizacyjnych, gdzie istnieją największe zagrożenia wypadkowe i zdrowotne.
4. Plan pracy powinien być okresowo analizowany celem wprowadzenia uzupełnień i niezbędnych zmian.
5. W oparciu o roczny plan pracy należy opracować kwartalne lub miesięczne harmonogramy kontroli i innych czynności sip.
Przykładowy roczny plan pracy zakładowego społecznego inspektora pracy:
1. Zapoznanie się z zakładowym układem zbiorowym pracy bądź regulaminem wynagradzania pracowników oraz regulaminem pracy.
2. Analiza wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zakładzie pracy za rok ubiegły.
3. Kontrola świadczeń należnych pracownikom z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
4. Kontrola wewnętrzna w zakresie bhp na terenie zakładu pracy wspólnie z inspektorem bhp w celu stwierdzenia faktycznego stanu bhp w zakładzie.
5. Kontrola wstępnych i okresowych badań lekarskich pracowników.
6. Kontrola wstępnych i okresowych szkoleń pracowników w zakresie bhp
7. Kontrola warunków pracy pracowników młodocianych.
8. Kontrola warunków pracy zatrudnionych kobiet.
9. Kontrola zakładu pracy pod względem porządku, czystości i kultury miejsca pracy.
10. Okresowe szkolenie wydziałowych i grupowych SIP.
11. Udział SIP w posiedzeniu zakładowej Komisji bhp
12. Kontrola gospodarki odzieżą roboczą i ochronną (przydział, naprawa i pranie odzieży).
13. Kontrola stanu zaopatrzenia i wydawania pracownikom środków higieny osobistej.
14. Kontrola przestrzegania przez pracowników przepisów i zasad bhp.
15. Kontrola maszyn i urządzeń pod kątem bhp.
16. Kontrola eksploatacji urządzeń podlegających pod UDT oraz uprawnień kwalifikacyjnych pracowników w tym zakresie.
17. Kontrola sprawności technicznej kotłowni i urządzeń centralnego ogrzewania oraz uprawnień kwalifikacyjnych pracowników.
18. Kontrola sprawności technicznej urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych w zakładzie pracy.
19. Kontrola stanu urządzeń energetycznych i ochrony przeciwporażeniowej oraz kwalifikacji osób wykonujących nadzór i eksploatację ww. urządzeń.
20. Kontrola sprawności technicznej urządzeń sanitarno-higienicznych w zakładzie.
21. Kontrola warunków pracy przy robotach transportowych i w magazynach.
22. Kontrola zasad wydawania i warunków spożywania przez pracowników napojów i posiłków profilaktycznych.
23. Kontrola przestrzegania norm higieniczno-sanitarnych w zakresie natężenia oświetlenia na stanowisku pracy – kontrola wyników pomiarów.
24. Kontrola przestrzegania norm higieniczno-sanitarnych w zakresie hałasu, wibracji, mikroklimatu, zapylenia i środków chemicznych (kontrola pomiarów środowiskowych).
25. Kontrola wyposażenia apteczek w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz uprawnień pracowników przeszkolonych do jej udzielania.
26. Kontrola instrukcji techniczno-ruchowych, technologicznych oraz instrukcji obsługi maszyn i urządzeń w zakładzie pracy.
27. Opracowanie sprawozdania z działalności SIP.
Krzysztof Zamajtys
Co powinien zawierać roczny plan działania społecznego inspektora pracy?
Co powinien zawierać roczny plan działania społecznego inspektora pracy? Społeczna inspekcja pracy jest "służbą społeczną" pełnioną przez pracowników...
Co powinien zawierać roczny plan działania społecznego inspektora pracy?