Oblodzone, zabłocone śliskie wejście do biura w czasie zimy staje się realnym zagrożeniem, które bardzo często jest bagatelizowane. W Polsce, w branży handlowej, za blisko 50% wszystkich szkód odpowiadają poślizgnięcia, potknięcia i upadki. Według HSA, tego rodzaju wypadki stanowią 17% wszystkich zgłoszonych urazów, wymagających ponad 4 dniowej nieobecności w pracy. Szacuje się, że jeden na pięć przypadków spowodowanych poślizgnięciem lub upadkiem skutkował obrażeniami, które wymagały przynajmniej jednomiesięcznego zwolnienia lekarskiego. Wyposażenie wejść do budynków w odpowiednie maty wejściowe, które oczyszczą obuwie oraz zatrzymają w sobie błoto, śnieg i deszcz zdecydowanie zmniejsza ryzyko poślizgnięć.
– Wbrew powszechnej opinii o nikłej liczbie wypadków w biurze, zestawienie Głównego Urzędu Statystycznego pokazuje, że ponad jedna piąta ogólnej liczby wypadków zdarzyła się w tym „spokojnym i bezwypadkowym” miejscu pracy – mówi Andrzej Smółko, Prezes CWS-boco Polska, Przewodniczący Koalicji Bezpieczni w Pracy. – Zima to okres, w którym ryzyko upadku zwiększa się wielokrotnie - zarówno w drodze do pracy, jak i na śliskich schodach, czy progach. Każdy wypadek niesie za sobą szkody społeczne i ekonomiczne, zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Podjęcie czynności prewencyjnych, czyli uświadomienie pracowników i zastosowanie rozwiązań dostosowanych do warunków atmosferycznych jest obowiązkiem każdego pracodawcy – podsumowuje.
Praca zawodowa to jedna z najważniejszych i najbardziej absorbujących aktywności w życiu człowieka. Wykonując codzienne obowiązki nie można zapominać o tym, że na pierwszym miejscu powinno znaleźć się zabezpieczenie zdrowia i życia. Zarówno pracodawca, jak i pracownik powinni dołożyć wszelkich starań, by przestrzegane były zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Źródło: Koalicja Bezpieczni w Pracy