Firmy i korporacje pozyskujące młodych pracowników muszą podążać za ich oczekiwaniami – przedstawiać się jako dynamiczne oraz innowacyjne. Zacznijmy od siebie – to do szefa HR należy nadanie tonu tej sprawie, to jego profil powinien kształtować oczekiwania wobec innych pracowników firmy.
Z duchem czasów
Zastanawiacie się Państwo, kto korzysta z portalu LinkedIn i dlaczego jest to tak ważne? Otóż będziecie zaskoczeni – są to zarówno nasi pracownicy, jak i kandydaci, konkurenci, partnerzy biznesowi, headhunterzy, przyszli pracodawcy, dziennikarze, przyjaciele i znajomi. A także rodzice, którzy niejednokrotnie stąd właśnie dowiadują się, czym my tak naprawdę zajmujemy się zawodowo. Międzynarodowe badania, które przeprowadził LinkedIn, wykazały, iż ⅓ rodziców nie wie, czym zajmują się ich dorosłe dzieci1.
Jak twierdzi dr Sergiusz Prokurat w swojej książce „Praca 2.0 – nie ukryjesz się przed rewolucją rynku pracy”, nasza praca będzie wykonywana przez programy komputerowe, różnego rodzaju aplikacje, a my będziemy musieli nauczyć się z nich korzystać skupiać się na nabywaniu umiejętności, jak budować relacje i uczestniczyć w społecznościach on-line. Nikt nie będzie płacił nam pensji wyłącznie za pojawianie się w pracy. Pracodawcy będą mieli nowe oczekiwania wobec swoich pracowników, tym samym tworząc bardziej elastyczny, niezależny, kolaboratywny i mniej bezpieczny socjalnie świat pracy. Będzie on zarządzany przez ludzi z nowymi wartościami, napędzanymi przez nastanie pracy 2.02.
[-OFERTA_HTML-]
Efektywne narzędzie
Popatrzmy z perspektywy chociaż jednej wybranej pozycji – headhuntera. Według niego obecność na LinkedInie jest faktem, który bardzo dużo mówi nam o potencjalnym kandydacie, plasuje go w hierarchii, nadaje jakość. Jeśli dana osoba rozumie potrzebę posiadania profilu, przygotowała go starannie, w przemyślany sposób, ponieważ to pomaga jej funkcjonować zawodowo i społecznie w dzisiejszej rzeczywistości, jest to dla nas informacja, że dekoduje trendy i za nimi podąża. W szczególny sposób dotyczy to osób pracujących w działach HR. Przewidywania są następujące: LinkedIn będzie podstawowym narzędziem wyszukiwania potencjalnych pracowników wewnątrz samych firm, a jeśli dzisiejszy dział HR jeszcze nie wspiera się tym narzędziem przy swoich projektach rekrutacyjnych, to sygnał ostrzegawczy, iż zaniedbuje bardzo efektywne i dodatkowo bezpłatne narzędzie, które stanowi jednocześnie nieocenione źródło referencji.
A teraz krótka lista sprawdzająca:
1. Kto posiada profil na LinkedInie?
2. Kto jest z niego zadowolony?
3. Kto już rekrutuje przez LinkedIn?
4. Czy Twoja firma ma profil?
5. Czy Twój zarząd/prezes i kluczowi menedżerowie posiadają profil?
6. Kto zajmuje się profilem firmy na LinkedInie w Twojej firmie: dział marketingu, dział personalny czy też dział PR?
[-DOKUMENT_HTML-]
Weź odpowiedzialność w swoje ręce
Każdy musi się zaopiekować swoim profilem i swoją siatką kontaktów. Jest to główne założenie świata cyfrowego, zatem zacznijmy już dzisiaj.
Jak sprawić, aby Twój profil spełniał podstawowe kryteria? Oto wskazówki:
- konkretnie i treściwie przedstaw głębię doświadczenia;
- w wyjątkowy sposób podsumuj swój profil zawodowy – każde słowo w Twoim profilu to wyszukiwane słowo kluczowe;
- napisz dokładnie o wykształceniu, dodaj szkolenia/certyfikaty z ostatnich pięciu lat;
- podaj kontakt – bardzo ważny element to prywatny adres e-mail, ewentualnie numer telefonu;
- napisz, jakie masz zainteresowania, czy należysz do jakiejś fundacji lub bierzesz udział w wolontariacie.
Całość napisz obrazowo, kreatywnie, wiarygodnie – nie zlecaj nikomu wykonania swojego profilu. Dołącz dobre profesjonalne zdjęcie. Nie zapomnij o linkach do własnych artykułów, ciekawych prezentacji, portfolio projektów, audycji radiowych. Dołącz do faktycznych grup zainteresowań. I najważniejsze w społecznościach on-line – popracuj nad jakością swoich kontaktów, czyli zastanów się, kogo zapraszasz i przyjmujesz do grona znajomych. Kontakty to niepowtarzalne relacje – przygotuj je jakościowo, nie ilościowo.
Temat „Mocny Profil Szefa HR na LinkedIn – to emanacja pozycji w organizacji i branży – jak go zbudować” prezentowany był przez autorkę 4 października 2016 r. podczas konferencji „Rozwiązania HR”. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o nowoczesnych technologiach w HR, zapraszamy na HR Tech Summit 2017 r., największą bezpłatną konferencję HR, podczas której poznasz m.in. trendy technologiczne w prowadzeniu rekrutacji.
Autor: Maja Meissner