Kto najczęściej szuka pracy?
Najczęściej aktywnie pracy poszukują osoby zatrudnione w obszarach: HR (36 proc.), Sprzedaż i Marketing (34 proc.), Administracja (31 proc.) oraz przedstawiciele sektorów: FMCG (40 proc. respondentów z tego sektora deklaruje aktywne poszukiwanie pracy), Farmacja i Aparatura Medyczna (37 proc.) oraz Turystyka (36 proc.).
– Częstym powodem zmiany pracy wśród specjalistów i menedżerów z działów HR jest chęć dalszego rozwoju i realizowania własnych pomysłów. HR-owcy to osoby bardzo kreatywne, otwarte na nowe trendy i możliwości rynkowe. Przy doskonałym rozumieniu biznesu i otwartości na jego potrzeby są w stanie stworzyć idealnie dopasowane rozwiązania z obszaru personalnego– zauważa Marta Tobiasz, Team Leader Antal HR & Admin.
Wśród osób poszukujących pracy biernie znaczna część pracuje w obszarach: Prawo (67 proc.), IT (59 proc.) oraz Inżynieria i Finanse (po 55 proc.). 86 proc. specjalistów i menedżerów z tej grupy jest pomiędzy 20 a 40 rokiem życia. Mówiąc o sektorach, jakie dominują wśród osób biernie poszukujących pracy, należą do nich: Energia Konwencjonalna i Odnawialna (66 proc.), SSC/BPO (Centra Usług Wspólnych, 62 proc.) oraz IT i Telekomunikacja (57 proc.).
Chęć do zmiany pracy
Przeciętnie reprezentant grupy specjalistów i menedżerów w swoim życiu zmieniał pracę 4 razy, a 22 proc. pracowników zmieniało pracę minimum 6 razy. Tylko 4 proc. respondentów nigdy nie zmieniło w swoim życiu pracy.
Ponad połowa specjalistów i menedżerów (58 proc.) podczas zmiany pracy kierowała się chęcią zdobycia nowych kompetencji. Co trzeciemu ankietowanemu zależało na lepszej atmosferze w pracy (31 proc.), a co piąty respondent jako powód zmiany wskazał zakończenie umowy z poprzednim pracodawcą (20 proc.). Warto zauważyć, że dla polskich pracowników coraz ważniejsza staje się opinia o firmie na rynku – świadczy o tym chociażby fakt, iż zmieniając pracę coraz więcej osób kieruje się prestiżem firmy i atmosferą w niej panującą.
– Dla osób podejmujących decyzję o zmianie pracodawcy niezmiennie kluczowym czynnikiem jest możliwość rozwoju, zdefiniowana jako zdobywanie nowych kompetencji. Na znaczeniu zyskały także niematerialne elementy takie jak prestiż przyszłego pracodawcy i lepsza atmosfera pracy. Sytuacja ta stwarza duże wyzwania dla firm chcących pozyskać już nie tylko najlepszych specjalistów czy menedżerów, lecz wszystkich kandydatów rozważających zmianę pracy– twierdzi Anna Piotrowska-Banasiak, Development Director.
Jak wynika z raportu „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy”, 58 proc. specjalistów i menedżerów planuje w przeciągu najbliższych miesięcy zmienić pracę. Mniej niż połowa (42 proc.) swoją karierę w ciągu najbliższych lat wiąże z obecnym miejscem pracy. Osoby, które planują zmianę to w większości specjaliści i menedżerowie z obszaru Media i Agencje PR – aż 71 proc. respondentów z tej grupy zawodowej zadeklarowało, że zamierza w przeciągu najbliższych kilku miesięcy zmienić miejsce pracy. Liczną grupę stanowią też osoby pracujące w sektorze Energii Konwencjonalnej i Odnawialnej (68 proc.). Wysoki odsetek planujących zmianę zawodową występuje również wśród osób pracujących w Instytucjach Finansowych, Budownictwie i Nieruchomości oraz w Sieciach Handlowych (64 proc.).
Warunki zmiany pracy
Dla większości specjalistów i menedżerów (80 proc. ) bardzo ważne jest wyższe niż dotychczas wynagrodzenie. 68 proc. respondentów jako niezbędny element rozważenia nowej oferty wskazało umowę o prace, a 50 proc. – cenioną markę pracodawcy. Co trzeci ankietowany chciałby mieć jasno określone warunki awansu (32 proc.).
Kto jest najbardziej pożądany na rynku pracy?
Specjaliści i menedżerowie w ciągu ostatniego roku otrzymali średnio 8 ofert pracy od pracodawców. Największym zainteresowaniem cieszyli się pracownicy z obszaru IT – średnio otrzymują oni 15 zaproszeń do udziału w projektach rekrutacyjnych rocznie. Na drugim miejscu znaleźli się pracownicy z Logistyki – w minionym roku otrzymali średnio 10 ofert pracy. Trzecią grupą, na którą jest wzmożone zapotrzebowanie, jest Inżynieria – specjaliści i menedżerowie zadeklarowali, że dostali 9 zaproszeń do rekrutacji, w ostatnim roku.
– Rynek IT to już nie jest tylko tak zwany rynek kandydata. Najwięcej ofert otrzymują specjaliści posiadający 2- oraz 3-letnie doświadczenie, których oczekiwania finansowe rosną bardzo szybko i coraz częściej zaczynają dorównywać oczekiwaniom osób z dużo większym doświadczeniem. To z kolei wpływa na zmianę preferencji wobec formy zatrudnienia – z roku na rok przybywa osób, które decydują się na współpracę kontraktową – komentuje Ewa Paprocka, Team Leader, Antal IT Services.
Gotowość do relokacji
30 proc. ankietowanych specjalistów i menedżerów przynajmniej raz relokowało się ze względu na pracę, a co czwarty badany (24 proc. ) – więcej niż raz. 77 proc. respondentów wskazało, że wyższe wynagrodzenie jest warunkiem niezbędnym, aby zdecydowali się na zmianę miejsca zamieszkania ze względu na pracę. Prawie połowie ankietowanych zależy na pakiecie relokacyjnym (47 proc.). 37 proc. specjalistów i menedżerów wskazało, że minimalnym warunkiem relokacji jest atrakcyjna lokalizacja w mieście oraz łatwość znalezienia pracy w danej lokalizacji przez partnera/ partnerkę. Tylko co 5-ty ankietowany nie jest zainteresowany relokacją (19 proc.).
Wśród najatrakcyjniejszych do relokacji miast znalazły się: Wrocław – 49 proc. badanych wybrało tę lokalizację; Warszawa (42 proc. ) oraz Gdańsk (41 proc. ). Również Kraków i Poznań zostały docenione przez respondentów – odpowiednio 38 proc. i 33 proc. wskazało te miasta jako atrakcyjne pod kątem przeprowadzki, ze względu na pracę.
– Zdaniem specjalistów i menedżerów Gdańsk znajduje się na trzecim miejscu, jeśli chodzi o atrakcyjność pod kątem relokacji. Zarówno Gdańsk, jak i całe Trójmiasto, to rynek dynamiczny, chłonny, mający wiele do zaoferowania. Połączenie dobrej lokalizacji, dużej liczby nowych inwestycji oraz bogatej oferty ciekawych stanowisk przyciąga specjalistów i menedżerów z całej Polski – mówi Agnieszka Dzierań, Branch Manager biura Antal w Gdańsku.
Przebranżowienie
Jak wynika z raportu „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy”, ponad połowa badanych jest gotowa na przekwalifikowanie się. Największe zainteresowanie wykazują specjaliści i menedżerowie z branży Media i PR (68 proc.). Podobnie, dużą gotowość wykazują przedstawiciele średniego i wyższego szczebla, Sieci Handlowych (67 proc.) oraz Transportu, Spedycji i Logistyki (66 proc.).
– Specjaliści i menedżerowie z sieci handlowych deklarują gotowość do przekwalifikowania się z kilku powodów. Jednym z nich jest ograniczona liczba ofert pracy na rynku lokalnym oraz duża powtarzalność stanowisk w branży. Wiele osób jest zmęczonych wykonywaniem podobnych obowiązków, dlatego myślą o zmianach. Co więcej, znaczna część osób z sieci handlowych z sukcesem znajduje zatrudnienie w innych branżach, dlatego przebranżowienie się jest coraz bardziej popularne– twierdzi Joanna Kuzioła, Team Manager, Antal Sales & Marketing.
Źródło: Antal