1. Jak administracja poradzi sobie z nowymi rozwiązaniami?
- Z punktu widzenia przedsiębiorców kluczowe znaczenie będzie miało praktyczne zastosowanie nowych rozwiązań przez ograny administracji samorządowej i rządowej oraz sprawność organizacyjna i efektywność w rozpoznawaniu poszczególnych wniosków - mówi Robert Lisicki, ekspert Konfederacji Lewiatan.
Projekt zmiany ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy będzie miał zasadniczy wpływ na zatrudnianie cudzoziemców, w szczególności obywateli sześciu państw: Ukrainy, Rosji, Białorusi, Armenii, Gruzji oraz Mołdawii. Wprowadza on bowiem zmiany do procedury wydawania „standardowych" zezwoleń przez wojewodę.
[-DOKUMENT_HTML-]
2. Jak działać będą nowe rodzaje zezwoleń na pracę sezonową?
Projekt przewiduje wprowadzenie m.in. nowego rodzaju zezwolenia na prace sezonowe (na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy w roku kalendarzowym, co ma objąć: rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo, rybołówstwo, działalność związaną z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi):
Zezwolenie sezonowe będzie mogło mieć zastosowanie w przypadku każdego cudzoziemca, ale dla obywateli 6 państw objętych obecnie systemem oświadczeniowym przewiduje się pewne ułatwienia (brak testu rynku pracy). Przy pracach wykraczających poza zajęcia sezonowe będzie można zatrudniać obywateli 6 państw przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy, jeżeli powiatowy urząd pracy przed rozpoczęciem pracy przez cudzoziemca wpisze oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, a praca będzie wykonywana na warunkach określonych w tym oświadczeniu.
Przewiduje się możliwość zastosowania oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi przez 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy prac w zawodach potrzebnych na rynku pracy. W tym przypadku jednak wydanie rozporządzenia przez ministra będzie fakultatywne.
3. Czy organy będą działać efektywnie?
Wprowadzenie zezwolenia sezonowego czy modyfikacja tzw. systemu oświadczeniowego na pewno bardziej sformalizuje całą procedurę zatrudniania cudzoziemców. W obu przypadkach starosta będzie mógł wydać odmowną decyzję. Co prawda, są przewidziane terminy 7 dni, 30 dni w przypadku dodatkowych wyjaśnień, ale efektywność zależy od zaangażowania organów.
- Rozumiemy konieczność wzmocnienia monitorowania systemu oświadczeniowego. Jednak niektóre z przesłanek odmowy zarejestrowania oświadczenia są wątpliwe, np. kwestia pozorności złożenia oświadczenia, posiadania środków finansowych. Odmowa wpisania do rejestru oświadczenia powinna dotyczyć sytuacji bardziej jednoznacznych (brak płatności, kary) - dodaje Robert Lisicki.
Źródło: Konfederacja Lewiatan