Z dniem 1 grudnia 2014 r. wejdzie w życie Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii o ubezpieczeniu społecznym oraz Porozumienie Administracyjne w sprawie stosowania Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii o ubezpieczeniu społecznym, podpisane w Warszawie, w dniu 9 września 2013 r.
Wejście w życie Umowy to spełnienie społecznych oczekiwań wielu polskich i mołdawskich obywateli.
Umowa tworzy podstawy koordynacji systemów ubezpieczeniowych obowiązujących w Polsce i w Mołdawii i daje gwarancję, że przeniesienie miejsca zamieszkania lub zatrudnienia z Polski do Mołdawii (lub odwrotnie) nie wpłynie negatywnie na sytuację danej osoby w zakresie ubezpieczenia społecznego. Umowa ma znaczenie w zakresie uzyskiwania prawa do świadczeń z tytułu starości (emerytury), niezdolności do pracy (renty), wypadków przy pracy i chorób zawodowych (renty, odszkodowania), śmierci (renty rodzinne). Postanowienia Umowne, w szczególności, umożliwiają:
- uwzględnianie (sumowanie) okresów ubezpieczenia przebytych w Mołdawii w celu ustalenia prawa i wysokości polskich świadczeń emerytalno-rentowych (i odwrotnie) oraz
- transfer świadczeń emerytalno-rentowych osobom uprawnionym zamieszkałym na terytorium drugiej Umawiającej się Strony.
Wejście w życie Umowy ma znaczenie także dla polskich i mołdawskich przedsiębiorców. Szczególnie istotne w tym zakresie jest to, że Umowa:
- poprzez wprowadzenie zasady stosowania jednego ustawodawstwa, w odniesieniu do danego zatrudnienia, eliminuje konieczność podwójnego opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wykonywania tego samego zatrudnienia oraz
- wprowadza możliwość delegowania pracowników, co pozwala na ich wysyłanie z terytorium jednego państwa do wykonywania pracy na terytorium drugiego państwa, przy jednoczesnym pozostawieniu pracowników w systemie ubezpieczenia społecznego państwa delegującego (wysyłającego).
Oba wymienione elementy powinny sprzyjać podejmowaniu działalności gospodarczej na terytorium drugiego państwa.
Porozumienie Administracyjne - jako akt wykonawczy do Umowy - ustala bądź precyzuje zasady postępowania przy realizacji postanowień wynikających z Umowy. Zawiera ono wskazówki, do której instytucji w danym przypadku należy się zwrócić i jakie dokumenty dostarczyć w celu uzyskania prawa do świadczenia. Porozumienie Administracyjne wskazuje także instytucje właściwe - odpowiedzialne za realizację postanowień Umowy. W Polsce są nimi:
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych - Oddział w Rzeszowie (adres: 35-075 Rzeszów, Al. Piłsudskiego 12),
- Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - Oddział Regionalny w Krakowie - Placówka Terenowa w Nowym Sączu (adres: 33-300 Nowy Sącz, ul. Młyńska 8).
Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z dnia 20 listopada 2014 r.