Komentuje Mariusz Kania, prezes zarządu Metrohouse & Partnerzy S.A.:
Wakacje były dość aktywnym okresem pod względem transakcji. Można było spodziewać się jeszcze większego ruchu w związku ze zbliżającymi się zmianami w Rodzinie na swoim. Tym razem wiadomości o kolejnych ograniczeniach w dostępie do własnego mieszkania nie wpłynęły mobilizująco na potencjalnych nabywców. Rzadko zdarzały się sytuacje, kiedy klienci naprędce podpisywali umowy przedwstępne, by zdążyć ze złożeniem wniosku kredytowego. Może mieć to związek z zawirowaniami na rynku franka, które przyczyniły się do spowolnienia procesu decyzyjnego. Czynnik psychologiczny odgrywa dużą rolę na rynku mieszkaniowym.
Obserwowany przez nas średni czas sprzedaży mieszkań zgodnie z prognozami nie uległ skróceniu. Wręcz przeciwnie – w stosunku do okresu maj-czerwiec odnotowujemy minimalne wydłużenie się czasu oczekiwania na transakcję. W Warszawie wynosi on 99 dni i jest najdłuższy w 2011 r. (o 13 dni więcej niż na początku roku). Winę za to ponosi coraz to większa podaż mieszkań na rynku wtórnym i towarzysząca jej rekordowa podaż mieszkań z rynku deweloperskiego.
Wśród mieszkań, które znalazły nabywcę w najkrótszym czasie (poniżej 30 dni eksponowania na rynku) nie ma wyraźnie wyróżniającej się grupy lokali. Pewnym zaskoczeniem jest udział w tej grupie mieszkań w cenie powyżej 1 mln zł, które zazwyczaj miesiącami czekają na nabywcę oraz mieszkań o podwyższonym standardzie w budynkach oddanych do użytkowania w ostatnich latach.
Po raz kolejny w tym roku mamy do czynienia z niewielkim wzrostem poziomu negocjacji cen. Średnio 2,5 proc. ceny ofertowej mogli wynegocjować kupujący mieszkania w okresie wakacji. Przy rynku kupującego takie wartości nie są zbyt optymistyczne, ale warto dodać, że co trzeciemu kupującemu nie udało się wynegocjować żadnej kwoty.
Barometr Metrohouse - metodologia
Analizie poddano ceny mieszkań z rynku wtórnego na podstawie transakcji przeprowadzonych przez brokerów Metrohouse & Partnerzy S.A. w Warszawie.
Wartość negocjacji to wyrażona procentowo różnica pomiędzy ceną ofertową z momentu rejestracji oferty w bazie ofert Metrohouse a ceną transakcyjną uzgodnioną pomiędzy stronami umowy sprzedaży.
Czas sprzedaży został przedstawiony jako liczba dni ekspozycji oferty na rynku przez pośrednika od momentu zarejestrowania oferty w systemie, aż do dnia zawarcia transakcji. Średni czas sprzedaży wyraża średnia z wykluczeniem 10% skrajnych danych zbioru (najkrótsze i najdłuższe czasy sprzedaży).
Zastrzeżenie:
Ekspozycja oferty na rynku może być odpowiednio dłuższa z uwagi na możliwość bezpośredniego oferowania nieruchomości przez właściciela przed podpisaniem umowy pośrednictwa z agencją.
źródło: Metrohouse
Wakacje były dość aktywnym okresem pod względem transakcji. Można było spodziewać się jeszcze większego ruchu w związku ze zbliżającymi się zmianami w Rodzinie na swoim. Tym razem wiadomości o kolejnych ograniczeniach w dostępie do własnego mieszkania nie wpłynęły mobilizująco na potencjalnych nabywców. Rzadko zdarzały się sytuacje, kiedy klienci naprędce podpisywali umowy przedwstępne, by zdążyć ze złożeniem wniosku kredytowego. Może mieć to związek z zawirowaniami na rynku franka, które przyczyniły się do spowolnienia procesu decyzyjnego. Czynnik psychologiczny odgrywa dużą rolę na rynku mieszkaniowym.
Obserwowany przez nas średni czas sprzedaży mieszkań zgodnie z prognozami nie uległ skróceniu. Wręcz przeciwnie – w stosunku do okresu maj-czerwiec odnotowujemy minimalne wydłużenie się czasu oczekiwania na transakcję. W Warszawie wynosi on 99 dni i jest najdłuższy w 2011 r. (o 13 dni więcej niż na początku roku). Winę za to ponosi coraz to większa podaż mieszkań na rynku wtórnym i towarzysząca jej rekordowa podaż mieszkań z rynku deweloperskiego.
Wśród mieszkań, które znalazły nabywcę w najkrótszym czasie (poniżej 30 dni eksponowania na rynku) nie ma wyraźnie wyróżniającej się grupy lokali. Pewnym zaskoczeniem jest udział w tej grupie mieszkań w cenie powyżej 1 mln zł, które zazwyczaj miesiącami czekają na nabywcę oraz mieszkań o podwyższonym standardzie w budynkach oddanych do użytkowania w ostatnich latach.
Po raz kolejny w tym roku mamy do czynienia z niewielkim wzrostem poziomu negocjacji cen. Średnio 2,5 proc. ceny ofertowej mogli wynegocjować kupujący mieszkania w okresie wakacji. Przy rynku kupującego takie wartości nie są zbyt optymistyczne, ale warto dodać, że co trzeciemu kupującemu nie udało się wynegocjować żadnej kwoty.
Barometr Metrohouse - metodologia
Analizie poddano ceny mieszkań z rynku wtórnego na podstawie transakcji przeprowadzonych przez brokerów Metrohouse & Partnerzy S.A. w Warszawie.
Wartość negocjacji to wyrażona procentowo różnica pomiędzy ceną ofertową z momentu rejestracji oferty w bazie ofert Metrohouse a ceną transakcyjną uzgodnioną pomiędzy stronami umowy sprzedaży.
Czas sprzedaży został przedstawiony jako liczba dni ekspozycji oferty na rynku przez pośrednika od momentu zarejestrowania oferty w systemie, aż do dnia zawarcia transakcji. Średni czas sprzedaży wyraża średnia z wykluczeniem 10% skrajnych danych zbioru (najkrótsze i najdłuższe czasy sprzedaży).
Zastrzeżenie:
Ekspozycja oferty na rynku może być odpowiednio dłuższa z uwagi na możliwość bezpośredniego oferowania nieruchomości przez właściciela przed podpisaniem umowy pośrednictwa z agencją.
źródło: Metrohouse