Celem ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach jest wprowadzenie zmian do procedury uzyskiwania zgody na usunięcie drzew lub krzewów określonej w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.


Zmiany przewidują uchylenie obowiązku uzgodnienia decyzji w sprawie zezwolenia na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska (zmiany w art. 83a ustawy o ochronie przyrody).

Ponadto rozszerzeniu uległ katalogu wyłączeń obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów oraz ustanowienie kompetencji rady gminy do dalszego rozszerzania tego katalogu w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego (zmiana w art. 83f ustawy o ochronie przyrody).  

Czytaj: Prezydent podpisał ustawę umożliwiającą wycinkę drzew na prywatnej posesji bez zezwolenia >>>

Ustaw zakłada zlikwidowanie obecnie obowiązujących ograniczeń właściciela nieruchomości prywatnej w usuwaniu drzew i krzewów rosnących na działce. Obowiązujące przepisy wymagają od niego wystąpienia do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o zezwolenie na takie działanie, co w ocenie projektodawców, stanowi nadmierną i nieuzasadnioną ingerencję w możliwość wykonywania prawa własności nieruchomości.

Przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2017 r, nie zwalniają z obowiązku uzyskania pozwolenia właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków na dokonanie jakiejkolwiek zmiany w obrębie historycznej zieleni zabytkowej, w szczególności parków, ogrodów, zieleńców, promenad, bulwarów, ogrodów botanicznych i zoologicznych, jordanowskich i cmentarzy, pozostającej pod ochroną konserwatorską - podkreśla Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

(MKiDN/KPRP/DL)