Pierwszoplanowym argumentem wyeksponowanym w projekcie uchwalonej nowelizacji było stwierdzenie, iż pod rządzami obecnie obowiązującej ustawy pr. bud. proces inwestycyjny charakteryzuje się nadmiernym rozbudowaniem procedur, a co za tym idzie znaczną czasochłonnością. W konsekwencji głównym celem, który leżał u podstaw uchwalenia Nowelizacji było skrócenie i uproszczenie procedury przewidzianej w ustawie pr. bud. Znajduje to odzwierciedlenie między innymi w wyeliminowaniu w przepisach nowelizacji obowiązku uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do niektórych przypadków budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz ograniczenie grupy obiektów budowlanych, w odniesieniu do których wymagane będzie wydanie stosownego pozwolenia na użytkowanie.
Serwis Budowlany - komplet informacji dotyczących prawa budowlanego - ZAMÓW PREZENTACJĘ >>
Ponadto nowelizacja wprowadza szereg zmian, których celem jest ujednolicenie rozstrzygnięć sądowych i interpretacji urzędowych dokonywanych w oparciu o obowiązujące przepisy w związku z licznymi rozbieżnościami, które mają miejsce w związku ze stosowanie ustawy pr. bud. w praktyce.
Rozszerzenie katalogu obiektów budowanych "na zgłoszenie" - zgłoszenie z projektem budowlanym
Najistotniejszą, jak się wydaje, zmianą wprowadzoną przepisami nowelizacji jest oczekiwane przez inwestorów indywidualnych na przepisy znoszące obowiązek uzyskiwania pozwolenia na budowę lub przebudowę wolnostojącego domu jednorodzinnego, o ile te inwestycje nie oddziałują na sąsiednią nieruchomość. Nowelizacja wprowadza w treści art. 29 ust. 1 pr. bud. nowy punkt 1a, zgodnie z którym pozwolenia na budowę nie będzie wymagać budowa wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane. Na marginesie można dodać, że analogiczne zwolnienie wprowadzono w odniesieniu do wolno stojących parterowych budynków stacji transformatorowych i kontenerowych stacji transformatorowych o powierzchni zabudowy do 35 m2 (pkt 2c) oraz sieci elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV, wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych i telekomunikacyjnych (pkt 19a).
Jednocześnie – zgodnie z nowym przepisem art. 30 ust. 4b pr. bud. po nowelizacji – do zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2c i 19a należy dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1–4 pr. bud., przy czym art. 35 ust. 1 pr. bud. stosować należy odpowiednio. Oznacza to, że dla wyżej wymienionych obiektów budowlanych wystarczające będzie zgłoszenie budowy, uzupełnione m.in. o projekt budowlany. Organ administracji architektoniczno – budowlanej będzie miał 30 dni na ewentualne wniesienie sprzeciwu do zgłoszenia. Zwrócić należy również uwagę, że w przypadku jeśli inwestor stwierdzi, że uzyskanie pozwolenia na budowę (przebudowę) domu jednorodzinnego jest dla niego właściwą formą, ustawa taką możliwość wciąż dopuszcza – przewiduje to wprowadzony nowelizacją ustęp 1a w art. 30 pr. bud. W takim przypadku inwestor będzie jedyną stroną postępowania, zaś roboty budowlane będzie można rozpocząć bez konieczności upływu terminu, w którym pozwolenia na budowę stanie się ostateczne.
W związku z wprowadzeniem w nowelizacji uprzywilejowanych ze względu na dopuszczalną formę zgłoszenia obiektów budowlanych, ustawodawca wprowadził też niejako w uzupełnieniu nowy art. 30a pr. bud., który przewiduje, iż organ administracji architektoniczno - budowlanej zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu w terminie 3 dni od dnia:
1) doręczenia zgłoszenia - informację o dokonaniu zgłoszenia, zawierającą imię i nazwisko albo nazwę inwestora oraz adres i opis projektowanego obiektu;
2) wniesienia sprzeciwu - informację o dacie jego wniesienia;
3) upływu terminu, o którym mowa w art. 30 ust. 5 - informację o braku wniesienia sprzeciwu.
Jest to kolejny wyraz usprawnienia procedury zgłoszeniowej w powyższym zakresie, a także dbałości o zabezpieczenie interesów osób trzecich poprzez realizację wytycznych Trybunału Konstytucyjnego z 20 kwietnia 2011 r. (sygn. akt Kp 7/09).
W związku z koniecznością spełnienia przez projekt budynku jednorodzinnego przesłanki braku oddziaływania na sąsiednie nieruchomości, nowelizacja przewiduje również drobne ujednolicenie definicji obszaru oddziaływania obiektu (art. 3 pkt 20 pr. bud. po nowelizacji) oraz konieczność załączenia informacji o obszarze oddziaływania obiektu (art. 34 ust. 3 pkt 5 pr. bud. po nowelizacji).
(...)
Jest to jedynie fragment komentarza Jakuba Mazurkiewicza pt. „Kiedy pozwolenie, a kiedy zgłoszenie - zmiany w Prawie budowlanym”, opublikowanego w Serwisie Budowlanym.
W pełnej treści komentarza autor omawia także:
- Zmiany będące konsekwencją wprowadzenia nowej procedury zgłoszeniowej - zgłoszenia z projektem.
- Sposób obliczania terminu obowiązującego przy wniesieniu sprzeciwu w formie decyzji administracyjnej.
- Uzupełnianie braków - stosowanie art. 64 § 2 k.p.a. w przypadku braków innych niż określone w art. 35 ust. 1 pr. bud.
- Obowiązki projektanta - obszar oddziaływania obiektu.
- Brak zawiadomienia o planowanym rozpoczęciu robót budowlanych lub zmianie uczestników procesu inwestycyjnego.
- Obiekty wymagające geodezyjnego wyznaczenia w terenie oraz geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej.
- Opłaty legalizacyjne - stosowanie przepisów podatkowych dotyczących ulg w spłacie zobowiązań.
- Skrócenie terminu przystąpienia do użytkowania po zakończeniu budowy.
- Ograniczenie liczby obiektów wymagających uzyskania pozwolenia na użytkowanie
- Przepisy przejściowe i końcowe