Zgodnie z ustawą zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego w terminie nie krótszym niż 10 dni od dnia przekazania zawiadomienia o wyborze oferty. W przypadku, w którym wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p. zawarcie umowy następuje w terminie nie krótszym niż dni 7.
Z powyższego wynika zatem, że zamawiający może zawrzeć umowę po upływie co najmniej dziesięciu lub odpowiednio siedmiu dni liczonych od dnia przekazania zawiadomienia o wyborze oferty. Zaznaczyć przy tym należy, iż przy obliczaniu terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zawiadomienie nastąpiło. Ponadto, z uwagi na fakt, że dzień, od którego liczy się termin umożliwiający zawarcie umowy, uzależniony jest od przekazania zawiadomienia wielu podmiotom, przyjmuje się, że jeśli z jakichś przyczyn przekazanie zawiadomienia nie nastąpiło równocześnie wszystkim, wówczas termin liczy się od przekazania zawiadomienia ostatniemu z nich.
Termin upływający od wyboru najkorzystniejszej oferty do dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego jest okresem, w którym wykonawcy mogą wnosić protesty na czynności lub zaniechania zamawiającego jakie miały miejsce podczas postępowania. Stosownie bowiem do art. 180 ust. 2 p.z.p. protest wnosi się w terminie 10 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia, a jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 – w terminie 7 dni.
Zgodnie zaś z art. 180 ust. 6 wniesienie protestu jest dopuszczalne wyłącznie przed zawarciem umowy.
Wniesienie zatem choćby jednego protestu z zachowaniem terminów wynikających z ustawy spowoduje, że mimo upływu 10 lub odpowiednio 7 dni od przekazania zawiadomienia o wyborze oferty, nie będzie możliwe zawarcie umowy, aż do ostatecznego rozstrzygnięcia protestu.
Konsekwencją zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego przed upływem ustawowych terminów jest jej nieważność.
Od powyższej zasady ustawodawca przewidział jednakże wyjątek. Mianowicie, zamawiający może zawrzeć umowę w sprawie zamówienia publicznego przed upływem ustawowych terminów, jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego została złożona tylko jedna oferta.
Umowa co do zasady powinna być zawarta przed upływem terminu związania ofertą. W tym bowiem okresie zamawiającemu przysługują środki, poprzez które może oddziaływać na wykonawcę, aby nakłonić go do zawarcia umowy, np. prawo do zatrzymania wadium wraz z odsetkami.
Po upływie terminu zwiazania ofertą umowa może być jednak zawarta, jeśli taka będzie wola stron.
Po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający nie może odstąpić od zawarcia umowy z wybranym wykonawcą, jeśli nie występuje żadna z przesłanek unieważnienia postępowania. W przypadku, w którym zamawiający uchyla się od zawarcia umowy, wykonawcy przysługuje na drodze cywilnoprawnej roszczenie o zawarcie umowy (art. 64 k.c.), a także możliwość żądania podwójnego wadium albo naprawienia szkody (art. 704 § 2 k.c.).
Jeżeli natomiast to wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert, bez przeprowadzania ich ponownej oceny, chyba że zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 93 ust. 1, tj. nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego wykluczeniu. Faktycznie wybrana zostaje oferta następna w kolejności. Ustawodawca nie określił jednakże, jak postępować w sytuacji, w której kolejny wykonawca również uchylać się będzie od zawarcia umowy. Przyjmuje się, że zamawiający ponownie będzie miał prawo wybrać kolejną najkorzystniejszą ofertę.
Zaznaczyć należy, że wybór i zawarcie umowy z wykonawcą, który złożył kolejną najkorzystniejszą ofertę powinny nastąpić w terminie związania ofertą. Odpowiednio również należy zastosować zasady dotyczące ewentualnej dopuszczalności zawarcia umowy z wykonawcą po upływie terminu związania ofertą.
Niezależnie od powyższego zaznaczyć należy, że po stronie zamawiającego może pojawić się również roszczenie o zawarcie umowy wobec wybranego wykonawcy (art. 702 § 3 k.c.). Co do zasady od decyzji zamawiającego będzie zależało jedynie, czy będzie się on domagać zawarcia umowy od wykonawcy, którego oferta została wybrana, czy też skorzysta z uprawnienia do wyboru kolejnej najkorzystniejszej oferty.
Jednakże w sytuacjach, gdy oferta wykonawcy uchylającego się od zawarcia umowy była jedyną ofertą niepodlegającą odrzuceniu lub cena pozostałych ofert przekracza kwotę, jaką zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, roszczenie o zawarcie umowy może się okazać jedynym rozwiązaniem sytuacji.
Niezwłocznie po zawarciu umowy, jeżeli wartość zamówienia lub umowy ramowej jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 zamawiający jest obowiązany do zamieszczenia ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych. Jeżeli zaś wartość zamówienia lub umowy ramowej jest wyższa od progów unijnych, zamawiający przekazuje ogłoszenie o udzieleniu zamówienia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
W konsekwencji jednak zrezygnowano z zamieszczania ogłoszeń o udzielonych zamówieniach, jeśli są objęte umową ramową.
Z powyższego wynika zatem, że zamawiający może zawrzeć umowę po upływie co najmniej dziesięciu lub odpowiednio siedmiu dni liczonych od dnia przekazania zawiadomienia o wyborze oferty. Zaznaczyć przy tym należy, iż przy obliczaniu terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zawiadomienie nastąpiło. Ponadto, z uwagi na fakt, że dzień, od którego liczy się termin umożliwiający zawarcie umowy, uzależniony jest od przekazania zawiadomienia wielu podmiotom, przyjmuje się, że jeśli z jakichś przyczyn przekazanie zawiadomienia nie nastąpiło równocześnie wszystkim, wówczas termin liczy się od przekazania zawiadomienia ostatniemu z nich.
Termin upływający od wyboru najkorzystniejszej oferty do dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego jest okresem, w którym wykonawcy mogą wnosić protesty na czynności lub zaniechania zamawiającego jakie miały miejsce podczas postępowania. Stosownie bowiem do art. 180 ust. 2 p.z.p. protest wnosi się w terminie 10 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia, a jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 – w terminie 7 dni.
Zgodnie zaś z art. 180 ust. 6 wniesienie protestu jest dopuszczalne wyłącznie przed zawarciem umowy.
Wniesienie zatem choćby jednego protestu z zachowaniem terminów wynikających z ustawy spowoduje, że mimo upływu 10 lub odpowiednio 7 dni od przekazania zawiadomienia o wyborze oferty, nie będzie możliwe zawarcie umowy, aż do ostatecznego rozstrzygnięcia protestu.
Konsekwencją zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego przed upływem ustawowych terminów jest jej nieważność.
Od powyższej zasady ustawodawca przewidział jednakże wyjątek. Mianowicie, zamawiający może zawrzeć umowę w sprawie zamówienia publicznego przed upływem ustawowych terminów, jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego została złożona tylko jedna oferta.
Umowa co do zasady powinna być zawarta przed upływem terminu związania ofertą. W tym bowiem okresie zamawiającemu przysługują środki, poprzez które może oddziaływać na wykonawcę, aby nakłonić go do zawarcia umowy, np. prawo do zatrzymania wadium wraz z odsetkami.
Po upływie terminu zwiazania ofertą umowa może być jednak zawarta, jeśli taka będzie wola stron.
Po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający nie może odstąpić od zawarcia umowy z wybranym wykonawcą, jeśli nie występuje żadna z przesłanek unieważnienia postępowania. W przypadku, w którym zamawiający uchyla się od zawarcia umowy, wykonawcy przysługuje na drodze cywilnoprawnej roszczenie o zawarcie umowy (art. 64 k.c.), a także możliwość żądania podwójnego wadium albo naprawienia szkody (art. 704 § 2 k.c.).
Jeżeli natomiast to wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert, bez przeprowadzania ich ponownej oceny, chyba że zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 93 ust. 1, tj. nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego wykluczeniu. Faktycznie wybrana zostaje oferta następna w kolejności. Ustawodawca nie określił jednakże, jak postępować w sytuacji, w której kolejny wykonawca również uchylać się będzie od zawarcia umowy. Przyjmuje się, że zamawiający ponownie będzie miał prawo wybrać kolejną najkorzystniejszą ofertę.
Zaznaczyć należy, że wybór i zawarcie umowy z wykonawcą, który złożył kolejną najkorzystniejszą ofertę powinny nastąpić w terminie związania ofertą. Odpowiednio również należy zastosować zasady dotyczące ewentualnej dopuszczalności zawarcia umowy z wykonawcą po upływie terminu związania ofertą.
Niezależnie od powyższego zaznaczyć należy, że po stronie zamawiającego może pojawić się również roszczenie o zawarcie umowy wobec wybranego wykonawcy (art. 702 § 3 k.c.). Co do zasady od decyzji zamawiającego będzie zależało jedynie, czy będzie się on domagać zawarcia umowy od wykonawcy, którego oferta została wybrana, czy też skorzysta z uprawnienia do wyboru kolejnej najkorzystniejszej oferty.
Jednakże w sytuacjach, gdy oferta wykonawcy uchylającego się od zawarcia umowy była jedyną ofertą niepodlegającą odrzuceniu lub cena pozostałych ofert przekracza kwotę, jaką zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, roszczenie o zawarcie umowy może się okazać jedynym rozwiązaniem sytuacji.
Niezwłocznie po zawarciu umowy, jeżeli wartość zamówienia lub umowy ramowej jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 zamawiający jest obowiązany do zamieszczenia ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych. Jeżeli zaś wartość zamówienia lub umowy ramowej jest wyższa od progów unijnych, zamawiający przekazuje ogłoszenie o udzieleniu zamówienia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
W konsekwencji jednak zrezygnowano z zamieszczania ogłoszeń o udzielonych zamówieniach, jeśli są objęte umową ramową.