W 13. kampanii „Czyste Plaże” uczestniczyły Gdynia, Jastarnia, Władysławowo, Krokowa i Słowiński Park Narodowy (Pomorskie), Rewal, Dziwnów, Międzyzdroje, Świnoujście (Zachodniopomorskie) oraz założona w 2004 r. przez firmę Bell Packaging Europe, jednego z największych europejskich producentów puszek do napojów spółka Recal Organizacja Odzysku SA.
„Dla dzieci i młodzieży w wieku od 8 do 17 lat zorganizowaliśmy podczas tegorocznych wakacji łącznie 164 ekologiczne warsztaty” – poinformował w piątek na konferencji prasowej członek zarządu Fundacji Recal Artur Łobocki.
Puszki aluminiowe są najcenniejszym surowcem wtórnym. Za kilogram puszek (67 opakowań o pojemności 0,3 litra lub 53 o poj. 0,5 litra) można dostać w punkcie skupu 4 zł.
Dzięki ponownemu przetwarzaniu puszek można zaoszczędzić 95 proc. energii potrzebnej do produkcji aluminium z rudy. Recycling puszek przyczynia się również do obniżenia o 95 proc. zanieczyszczenia powietrza i o 97 proc. zanieczyszczenia wody w porównaniu z produkcja aluminium z rudy.
Z danych Fundacji Recal wynika, że poziom recyclingu alu-puszek w Polsce w 2011 r. wynosił 74 proc., co oznacza, że 3 z 4 puszek zostało ponownie przetworzonych. Rok wcześniej poziom ten wynosił 72,5 proc.
Polska przekracza w ten sposób średni europejski poziom recyclingu, który mieści się w okolicy 65 proc. Najwięcej alu-puszek, ok. 98 proc. przetwarza się Brazylii.
Budżet kampanii wynosił ok. 40 tys. zł. 10 tys. zł stanowiła dotacja Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Kampania „Czyste Plaże” prowadzona jest od 2000 r. W jej ramach odbyło się dotychczas 2 134 ekologicznych warsztatów, w których uczestniczyło 101 tys. dzieci i młodzieży. (PAP)
sibi/ ls/