Okres, który mija od zgłoszenia oferty sprzedaży mieszkania do finalizacji transakcji jest jednym z podstawowych wskaźników kondycji lokalnego rynku. W okresach stagnacji rynkowej wydłuża się on, gdyż sprzedającym trudniej jest znaleźć klienta, z którym uda się osiągnąć porozumienie cenowe. Wraz z poprawą koniunktury okres niezbędny do znalezienia kupca ulega skróceniu.
Pewien okres ekspozycji oferty sprzedażowej na rynku należy z góry zakładać niezależnie od jej atrakcyjności w zakresie ceny lub jakiegokolwiek innego aspektu. Już w samej ustawie o gospodarce nieruchomościami wskazano, że o osiągnięciu wartości rynkowej można mówić tylko wtedy, gdy upłynął czas niezbędny do wyeksponowania nieruchomości na rynku i do wynegocjowania warunków przez strony transakcji. Zbyt szybka sprzedaż może oznaczać, że oferta była zbyt atrakcyjna cenowo.
W ostatnim półroczu doszło do istotnego wydłużenia czasu ekspozycji rynkowej ofert sprzedaży mieszkań z drugiej ręki. O ile w lipcu 2012 r. średni okres pomiędzy zgłoszeniem oferty a finalizacją transakcji oszacowano na 129 dni, o tyle sześć miesięcy później wzrósł on do 167 dni. Wyliczeń dokonano w oparciu o zagregowane dane na temat transakcji zawartych na rynkach: warszawskim, gdańskim, krakowskim, poznańskim oraz wrocławskim.
Źródło: inf. pras. Emmerson S.A., stan z dnia 1 marca 2013 r.