Tak orzekł WSA w Łodzi w wyroku z dnia 13 sierpnia 2015 r., sygn. akt II SA/Łd 515/15.
Prokurator zaskarżył uchwałę Rady Gminy w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku. Wskazał, że uchwała przekracza delegację ustawową poprzez nałożenie na właścicieli nieruchomości dodatkowych obowiązków, które nie wynikają z treści ustawy. Rada Gminy wniosła o oddalenie skargi z powodu bezzasadności zarzutów.
Sąd stwierdził, że ustawa wylicza elementy, które powinny znaleźć się w regulaminie, a gmina nie może zamieszczać w nim postanowień wykraczających poza treść art. 4 ustawy. Rada Gminy nie tylko nie może regulować zagadnień innych niż wymienionych w przepisie, ale też podejmować regulacji w inny sposób niż wskazany przez ustawodawcę.
Sąd przychylił się do skargi Prokuratora w kwestii, że obowiązek utrzymania należytego stanu sanitarnego nieruchomości odnosić się może wyłącznie do urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i drogach publicznych. Ustawa nie upoważnia natomiast do utrzymania należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości. Na właścicieli nie można również nałożyć dodatkowego obowiązku utrzymania czystości poprzez usuwanie z elewacji i ogrodzeń reklam zamieszczonych bez zachowania trybu przewidzianego prawem, zanieczyszczeń powodowanych przez ptaki i inne zwierzęta oraz aktów wandalizmu. Regulamin nie może również zawierać definitywnego zakazu wprowadzania zwierząt domowych na określone tereny (np. do placówek handlowych czy piaskownic), tylko powinien określać obowiązki właścicieli zwierząt w celu ochrony przed zagrożeniem i uciążliwością dla ludzi. Właścicieli nie można również obarczyć kosztami przeprowadzenia deratyzacji. Taki obowiązek nie ma umocowania w ustawie. Co więcej, to do kompetencji Rady Gminy należy wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia.
Mając powyższe na uwadze, Sąd stwierdził nieważność uchwały w części, wobec której pojawiły się niezgodności opisane w uzasadnieniu wyroku.
Sygnatura akt: II SA/Łd 515/15
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl,
WSA: właścicielowi budynku nie można nakazać usuwania reklam
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wylicza elementy, które musi zawierać uchwalony przez gminę regulamin utrzymania czystości i porządku. Uregulowanie zagadnień innych niż wymienione w ustawie, a także podjęcie regulacji w sposób inny niż wskazany przez ustawodawcę stanowi wykroczenie poza zakres delegacji ustawowej.