Prokurator wniósł skargę do sądu administracyjnego na uchwałę rady miejskiej dotyczącej regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta.
Zarzucił radzie wprowadzenie rozwiązań, które stanowią przekroczenie delegacji ustawowej zawartej w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1593 z późniejszymi zmianami).
Chodziło o zapis uchwały nakładający na właścicieli nieruchomości dodatkowych obowiązków dotyczących warunków umiejscowienia pojemników tj. ustawienia pojemników w wyznaczonym miejscu w granicach nieruchomości, na utwardzonej nawierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota oraz obowiązku utrzymania miejsca ustawienia pojemników w należytej czystości.
WSA przyznał rację prokuratorowi.
Zdaniem sądu zapis regulaminu wskazujący, iż właściciele ponoszą koszty przygotowania i utrzymania miejsc ustawienia pojemników, stanowi przekroczenie regulacji ustawowej.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Sąd podkreślił, iż obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki oraz zapewnienia miejsca gromadzenia odpadów komunalnych nie uprawnia rady miejskiej do określania obowiązku właścicieli nieruchomości ponoszenia kosztów przygotowania i utrzymania miejsc ustawienia pojemników.
Rada przekroczyła również delegację ustawową, uchwalając w regulaminie, że w przypadku, gdy niemożliwe jest ustawienie pojemników na terenie własnej nieruchomości dopuszcza się ich ustawienie na terenie innej nieruchomości, położonej w niedalekim sąsiedztwie, wyłącznie za zgodą jej właściciela.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 29 stycznia 2016 r., sygn. akt II SA/Łd 1049/15, nieprawomocny
Prawo Ochrony Środowiska Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami |