Z ustaleń WIOŚ wynika, że emisja substancji złowonnych następuje w trakcie magazynowania biomasy przeznaczonej do spalania. Nasilenie emisji następuje w momencie przeładowywania biomasy. Biomasa ta przywożona jest na teren Polski od 2013 roku, transportem morskim, magazynowana na terenie Portu w Gdyni i następnie przewożona transportem kolejowym do miejsca docelowego wykorzystania – dużej instalacji do energetycznego spalania paliw, przeznaczonej specjalnie do spalania biomasy. Do portu w Gdyni towar transportowany jest luzem w ilości około 26-30.000 Mg jednorazowo. Natomiast transport kolejowy jednorazowo zawiera około 1500 Mg biomasy. W związku z tym konieczne jest magazynowanie towaru na terenie portu przez okres kilkudziesięciu dni.    

Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) substancja nie jest odpadem o ile spełnione są następujące kryteria:

- dalsze wykorzystanie przedmiotu lub substancji jest pewne,

- przedmiot lub substancja mogą być wykorzystane bezpośrednio bez dalszego przetwarzania, innego niż normalna praktyka przemysłowa,

- dany przedmiot lub substancja są produkowane jako integralna część procesu produkcyjnego,

- dana substancja lub przedmiot spełniają wszystkie istotne wymagania, w tym prawne, w zakresie produktu, ochrony środowiska oraz zdrowia i życia ludzi, dla określonego wykorzystania tych substancji lub przedmiotów i wykorzystanie takie nie doprowadzi do ogólnych negatywnych oddziaływań na środowisko, życie i zdrowie ludzi.

WIOŚ wskazuje, że powyższe kryteria w tym konkretnym przypadku są spełnione, nie można więc zaklasyfikować towaru jako odpadu, a co za tym idzie – nie można zastosować przepisów dotyczących międzynarodowego przemieszczania odpadów. W związku z powyższym Inspekcja Ochrony Środowiska nie jest organem właściwym do kontroli przywozu oraz sposobu i miejsca magazynowania towaru w postaci biomasy przeznaczonej do spalenia, magazynowanej na terenie portu w Gdyni. Co więcej - w polskim prawodawstwie nie istnieją przepisy ani też normy dotyczące emisji związków złowonnych (odorowych) - Inspekcja Ochrony Środowiska nie ma więc podstaw prawnych do podjęcia działań w sprawie ograniczenia takich emisji.

www.gdansk.wios.gov.pl