Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp
Zmiana preferencji nabywców w odniesieniu do wielkości mieszkań zauważalna jest od 2 lat. Większe zainteresowanie dotyczy mieszkań trzy i czteropokojowych. Taki trend spowodowany jest wzrostem siły nabywczej klientów oraz dostępnością kredytów. Ważną rolę odgrywa również program MdM, który, w szczególności po zmianie w 2015 roku, preferencyjnie traktuje duże rodziny. Dlatego możemy potwierdzić, że średnia wielkość kupowanych lokali wzrosła. Taki efekt wyraźnie zauważamy w wieloetapowych inwestycjach, takich jak Osiedle Graniczna we Wrocławiu, czy Mała Praga w Warszawie.
Należy podkreślić, że zainteresowanie klientów konkretnymi lokalami, jak i metraż projektowanych mieszkań zależy od inwestycji. Osiedla zlokalizowane w centrach miast przyciągają głównie inwestorów kupujących mieszkania na wynajem. Ten segment klientów zainteresowany jest lokalami o mniejszym metrażu, charakteryzującymi się kompaktowym i funkcjonalnym rozkładem.
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord
Przez ostatnich kilka lat niezwykle korzystne warunki rynkowe skłaniały klientów do nabywania mieszkań o większych powierzchniach. Wśród dokonywanych zakupów dominowały przestronne lokale trzy i dwupokojowe, ale coraz częściej wybierane były także lokale z czterema i pięcioma pokojami. W 2016 roku ta tendencja może lekko wyhamować w związku narzuceniem przez banki wyższych marż kredytowych, które przełożą się na wzrost miesięcznej raty kredytu za mieszkanie. Nie spodziewamy się jednak większej zmiany.
Adrian Potoczek, dyrektor sprzedaży w Wawel Service
W ostatnim czasie wzrosła sprzedaż nieco większych, rodzinnych mieszkań. Na przestrzeni ostatnich kilku lat możemy zauważyć wzrost powierzchni „statystycznego mieszkania”. Przyczyn tego zjawiska należy upatrywać m.in. w zmianach dotyczących zasad przyznawania dopłat i limitów cen w programie MdM. Liczba chętnych na zakup subwencjonowanych mieszkań stale rośnie. Ten wzrost można zaobserwować przede wszystkim w przypadku mieszkań trzy i czteropokojowych. Szersze otwarcie programu dopłat przyniosło wymierne skutki. Nasze biura sprzedaży odwiedzają teraz zupełnie nowe grupy klientów.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska
Dwójki i trójki to wciąż najbardziej poszukiwane mieszkania, jednak w niektórych lokalizacjach faktycznie widać zwiększone zainteresowanie dużymi mieszkaniami powyżej 90 m kw. Zaobserwowaliśmy taki trend na przykład w inwestycji Kolska od Nowa:), w związku z czym w ofercie drugiego etapu tego projektu znalazło się procentowo więcej dużych mieszkań niż w pierwszym etapie.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic
W czasie słabszej koniunktury mieszkania kupują w większości te osoby, które muszą. Jest to zwykle czas dużej niepewności o bezpieczeństwo finansowe i w takim okresie klienci minimalizują koszty. Od kilku kwartałów widoczny jest wyraźny wzrost zainteresowania większymi lokalami z każdej kategorii (2, 3 i 4 pokojowymi). W naszej opinii wynika to z dużego poziomu optymizmu wśród nabywców.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Ubiegły rok był rekordowym pod względem sprzedaży dla deweloperów. Niewątpliwie wpływ na to miała dobra sytuacja materialna klientów oraz dostępność tanich kredytów. Zauważyliśmy wzrost zainteresowania większymi metrażami mieszkań, choć wciąż najbardziej poszukiwane były małe dwójki i trójki. Klienci, którzy szukali mieszkań pod kątem inwestycyjnym, wybierali najczęściej te o najmniejszych powierzchniach, ponieważ ich ceny całkowite są zdecydowanie niższe. Osoby, które myślały o mieszkaniu dla siebie z reguły kupowały lokale o większych metrażach. Dlatego przy nowych projektach staramy się uwzględniać potrzeby wszystkich grup klientów. Jednak biorąc pod uwagę wprowadzenie podatku bankowego, a co za tym idzie perspektywę droższych kredytów, obecnie nie stać będzie niektórych klientów na większe mieszkania pomimo tego, że jeszcze niedawno taki zakup był możliwy.
Lidia Fedorczuk, manager sprzedaży w Atlas Estates
Największym zainteresowaniem klientów cieszą się mieszkania dwupokojowe o powierzchni do ok. 45 m kw. i trzypokojowe do ok. 60 m kw. Klienci pozostają optymistami, jeśli chodzi o przewidywany poziom przyszłych zarobków, a niskie stopy procentowe obniżają koszty kredytów. To sprawia, że średni metraż sprzedawanych mieszkań nieznacznie rośnie, a częstym wyborem są nie tylko dwójki, ale także trójki. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się przy tym lokale maksymalnie funkcjonalne, które na możliwie niewielkim metrażu są w stanie zapewnić określoną liczbę pomieszczeń.
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Obserwujemy wzrost poziomu życia Polaków w porównaniu do lat ubiegłych. Zmienia się też postrzeganie nieruchomości rozumianej jako podstawy do mieszkania, na zakup lokalu w celu długoterminowej inwestycji oraz generowania zysków.
Na wyższy standard życia wielu osób wpływ miały także zmiany w programie MdM. Te zmiany przynoszą klientom wzrost wysokości dofinansowania wkładu własnego nawet o 160 procent. Dlatego liczba zainteresowanych mieszkaniami trzy i czteropokojowymi rośnie w Warszawie i innych miastach, a także położonymi w niedalekiej odległości od warszawskiego
Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom S.A.
W ostatnim czasie obserwujemy duże zainteresowanie mieszkaniami dwu i trzypokojowymi, zarówno tymi mniejszymi, jak i większymi. Rozkłady lokali w naszych inwestycjach są tak przygotowane, aby wszyscy znaleźli coś odpowiedniego dla siebie.
Aneta Zdulska, dyrektor ds. sprzedaży w WAN S.A.
Odnotowujemy duże zainteresowanie większymi mieszkaniami, o metrażu powyżej 80 m kw., choć wciąż najwięcej zapytań mamy o lokale o mniejszych metrażach. Klineci poszukują najczęściej mieszkań dwupokojowych o powierzchni do 50 m kw. i trzypokojowych liczących do 60 m kw.
Maria Doerre, dyrektor sprzedaży i marketingu w Activ Investment
Osoby, które kupują mieszkania dla siebie do życia faktycznie od pewnego czasu poszukują większych lokali niż dawniej. Szczególnie dotyczy to mieszkań trzypokojowych.
W przypadku lokali kupowanych pod wynajem nadal największym powodzeniem cieszą się małe – jedno i dwupokojowe mieszkania z aneksem kuchennym o powierzchni do 40 m kw.
Jarosław Jankowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Dzięki analizie sprzedaży mieszkań w uruchomionych etapach naszych projektów oraz opiniom i pojawiającym się zapytaniom klientów dostrzegliśmy, iż regularnie wzrasta zainteresowanie większymi mieszkaniami. Tym samym, wprowadzając do sprzedaży kolejne etapy warszawskich inwestycji Miasto Wola i Stacja Kazimierz, przygotowaliśmy w ofercie więcej lokali, odpowiadających temu trendowi. Atutem większych mieszkań, prócz większych możliwości aranżacyjnych, jest również niższa nawet o kilka procent w porównaniu z lokalami jedno i dwupokojowymi cena za metr. Biorąc pod uwagę ostatnie wyniki sprzedaży, możemy stwierdzić, że średni metraż kupowanych lokali sukcesywnie rośnie. Nie oznacza to jednak, że mniejsze lokale tracą na popularności. Małe, funkcjonalne lokale niezmiennie znajdują nabywców już w pierwszych tygodniach od uruchomienia sprzedaży.
(Kamil Niedźwiedzki, Dompress.pl)