W ramach prac kolejarze planują wymianę szklanej elewacji budynku dworca od strony Alej Jerozolimskich, uszczelnienie przeciekającej konstrukcji i ocieplenie hali głównej. Jak wyjaśnił podczas wtorkowej konferencji prasowej Ciżkowicz, ma to sprawić, że w hali głównej dworca będzie cieplej. Po remoncie może się też zmienić aranżacja przestrzeni w hali dworcowej. Kolejarze nie wykluczają, że znikną na przykład szklane piramidy, które zamontowano przy poprzednim remoncie, przed Euro. W piramidach miały się mieścić np. punkt informacji turystycznej lub punkty handlowe, ale podczas pierwszej zimy okazało się, że jest w nich tak zimno, że pracownicy muszą siedzieć w kurtkach.

Cały remont ma się skończyć w grudniu br. Poza uszczelnieniem dworca i ociepleniem hali, planowana jest także wymiana schodów ruchomych i montaż podnośników dla osób niepełnosprawnych czy rodziców z dziećmi w wózkach. We wschodniej galerii w hali dworca zostanie wydzielone miejsce dla punktów gastronomicznych. Jak poinformowali we wtorek kolejarze, zacznie tam działać np. McDonald's.

Na początku czerwca został ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji uszczelnienia konstrukcji dworca i wykonanie na jej podstawie prac budowlanych. Jak wskazano w programie funkcjonalno-użytkowym inwestycji, teren robót ma częściowo nachodzić na dwie warszawskie arterie: al. Jana Pawła II i Aleje Jerozolimskie. Wykonawca będzie musiał więc przygotować projekt tymczasowej organizacji ruchu oraz uzyskać niezbędne zgody Zarządu Dróg Miejskich, inżyniera ruchu i Zarządu Transportu Miejskiego.

Przeciekająca konstrukcja dworca jest problemem od lat. Cieknąca ze stropów woda utrudniała remont dworca przed Euro 2012, a nawet po jego zakończeniu zdarzało się, że np. na tory spływała woda.

Na poprzedni remont i czyszczenie Centralnego przed Euro wydano ok. 60 mln zł, teraz kolejarze planują wydać ok. 22 mln zł.

Warszawski Dworzec Centralny skończy w grudniu 38 lat. Budowę kończono w 1975 r. w pośpiechu, by otworzyć go przed planowaną wizytą ówczesnego sekretarza KPZR Leonida Breżniewa. Z tego powodu zrezygnowano z wykonania niektórych elementów, choć były one w projekcie. Przykładowo nie powstały planowane ciągi komunikacyjne.

Kilka lat temu trwała dyskusja, czy przed Euro 2012 nie zburzyć dworca i nie wybudować nowego budynku. Zwolennicy takiego rozwiązania argumentowali, że w centrum miasta bardziej opłacałoby się postawić wieżowiec. Ostatecznie zdecydowano, że Centralny będzie wyremontowany, bez zasadniczej przebudowy. Lifting - bo tak kolejarze nazywali remont - polegał na wyczyszczeniu hali głównej i podziemi dworca. Zainstalowano nowy system informacji dla pasażerów, biletomaty oraz punkty informacyjne.