Odpowiedź: nie należy w tej sytuacji "zwracać" odliczonego VAT, zawartego w cenie nabytego lokalu. Należy natomiast wykazać do opodatkowania wartość remanentu likwidacyjnego, w którym tenże lokal powinien być uwidoczniony (szczegóły w uzasadnieniu).
Uzasadnienie: wykreślenie podatnika z urzędu z rejestru działalności gospodarczej, to jedna z form likwidacji takiej działalności, czy inaczej – zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Stosownie więc do art. 14 ust. 1 pkt 2, ust. 4 i ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej u.p.t.u., w przypadku takiego wykreślenia, podatnik powinien sporządzić tzw. remanent likwidacyjny (spis z natury), w którym powinien wykazać towary pozostające na stanie prowadzonego przedsiębiorstwa na dzień likwidacji, co do których przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podatnik wykazuje takie towary w remanencie, wartość remanentową wykazuje w składanej za ostatni okres rozliczeniowy przed likwidacją deklaracji VAT, do deklaracji tej dołącza informację o sporządzonym spisie, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie należnego podatku (art. 14 ust. 5 zdanie drugie u.p.t.u.), opłaca wynikający z deklaracji podatek i na tym cała sprawa się kończy. Podatnik nie ma obowiązku na dzień likwidacji działalności gospodarczej korygowania (zwracania) podatku.
Może się jednak zdarzyć sytuacja, że z różnych względów, opisany wyżej sposób postępowania nie będzie możliwy – na przykład podatnik został już wyrejestrowany z VAT bez rozliczenia wartości remanentowych. W takim przypadku najlepiej ustalić kwestię rozliczenia z właściwym miejscowo urzędem skarbowym. Jeżeli nie da się tego inaczej rozliczyć, to na pewno zawsze będzie możliwość wystąpienia z wnioskiem do właściwego urzędu o dokonanie przez urząd rozliczenia w drodze stosownej decyzji.
Więcej odpowiedzi na pytania z zakresu działalności gospodarczej i podatków znajdziesz w Kompasie Księgowo Kadrowym