„Panele fotowoltaiczne zamontowane są na dachach dwóch 12-metrowych mercedesów należących do MPK. Badania będą jeszcze prowadzone na kolejnych dwóch autobusach, będą to 18-metrowe przegubowe mercedesy” - poinformowała rzeczniczka MPK Weronika Opasiak.
Prowadzony od września projekt naukowców z Politechniki Lubelskiej dotyczy wprowadzenia do miejskich autobusów systemu przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną. Ma to na celu zmniejszenie obciążenia alternatorów autobusu, co prowadzić będzie do zmniejszenia zużycia paliwa a tym samym obniżenia poziomu emisji szkodliwych spalin.
Szef katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej prof. Mirosław Wendeker powiedział PAP, że według szacunków energia elektryczna uzyskana z energii słonecznej może pokryć średnio ok. 25 proc. zapotrzebowania na energię elektryczną w autobusie. Wtedy autobus zużywałby ok. 5. proc mniej paliwa rocznie, a to z kolei dawałoby oszczędność ok. 10 tys. zł rocznie na jednym pojeździe.
Zapotrzebowanie na energię elektryczną w autobusach jest duże, ponieważ wyposażane są one w kolejne systemy i urządzenia, m.in. oświetlenie, kasowniki, biletomaty, wyświetlacze przystanków, zapowiedzi głosowe, komputerowe systemy sterowania ruchem. „Taki autobus musi być wyposażony w trzy alternatory” - zaznaczył prof. Wendeker.
Tymczasem - jak pokazują obserwacje lubelskich naukowców – koszt wyprodukowania energii elektrycznej w autobusie ze spalania benzyny jest kilkakrotnie wyższy niż energia, którą pobieramy z gniazdek elektrycznych. „Najwięcej kosztuje energia wyprodukowana w czasie, kiedy autobus stoi, np. na przystanku, na światłach, w korku” - dodał prof. Wendeker.
Badania prowadzone w Lublinie dotyczą różnych paneli fotowoltaicznych. Na pierwszym autobusie naukowcy zainstalowali trzy rodzaje takich paneli; takie same panele zamontowano na dachu 8-piętrowego budynku, aby porównać jak zmniejsza się „wydajność” paneli w ruchu ulicznym, kiedy nie znajdują się stale w miejscu nasłonecznionym. Na drugim autobusie zamontowano panele krzemowe.
Wiosną, na kolejnych dwóch autobusach mają być zamontowane nowoczesne, cienkowarstwowe ogniwa fotowoltaiczne - odporne na wstrząsy, zbudowane z materiałów nadających elastyczność, o wysokiej zdolności absorpcji widma światła słonecznego.
Badania i opracowywanie innowacyjnej technologii w Lublinie mają trwać dwa lata. Według wstępnych szacunków koszt zamontowania w autobusach systemu fotowoltaicznego ma szansę zwrócić się po dwóch latach. Opracowana technologia ma ponadto w przyszłości przynosić zyski MPK i uczelni ze sprzedaży licencji.
Całkowity koszt projektu to ponad 4,6 mln zł, z czego 3,8 mln zł to dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.