Dziennik budowy stanowi urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót i jest wydawany odpłatnie przez właściwy organ (art. 45 ust. 2 prawa budowlanego).
To najważniejszy dokument na budowie. Rejestruje się w nim przebieg robót budowlanych oraz wszelkich okoliczności i zdarzeń, które mają związek z ich wykonywaniem i mogą mieć znaczenie podczas technicznej oceny prawidłowości prowadzonych prac budowlanych, montażu czy rozbiórki. Dziennik prowadzi się odrębnie dla każdego obiektu budowlanego, w przypadku którego wymagane jest pozwolenie na budowę albo zgłoszenie.
Dziennik ma format A-4, ponumerowane strony i jest zabezpieczony przed zdekompletowaniem. Strony dziennika przeznaczone do wpisów są podwójne – składają się na nie oryginał i kopia z perforacją umożliwiającą łatwe jej wyrywanie. Na poszczególne strony dziennika właściwy organ nanosi pieczęcie.
Czytaj też: Cyfryzacja po polsku - pozwolenie na budowę szybciej na papierze>>
Kiedy wydaje się dziennik budowy
Dziennik budowy wydaje odpłatnie organ administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej instancji, którym jest starosta. Ma na to 3 dni od daty złożenia wniosku inwestora w tej sprawie. Mówi o tym 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 6 września 2021 r. w sprawie sposobu prowadzenia dzienników budowy, montażu i rozbiórki (Dz.U. z 14 września 2021, poz. 1686).
Zgodnie z tym przepisem, właściwy organ wydaje dziennik we wspomnianym terminie w czterech przypadkach, mianowicie:
- decyzja o pozwoleniu na budowę jest wykonalna albo
- inwestor nabył prawo do wykonywania robót budowlanych na podstawie zgłoszenia, albo
- decyzja o legalizacji obiektu budowlanego lub jego części, o której mowa w art. 49 ust. 4 prawa budowlanego, jest wykonalna, albo
- decyzja o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, o której mowa w art. 51 ust. 4 prawa budowlanego, jest wykonalna.
Zobacz procedurę w LEX: Kubiak Marcin, Wydanie dziennika budowy >
Wygląd dziennika
Na stronie tytułowej dziennika właściwy organ zamieszcza:
- numer, datę wydania oraz liczbę stron dziennika;
- imię i nazwisko lub nazwę (firmę) inwestora;
- rodzaj i adres budowy, rozbiórki lub montażu; w przypadku braku adresu należy podać jednostkę ewidencyjną, obręb ewidencyjny i nr działki ewidencyjnej lub identyfikator działki ewidencyjnej, na której zlokalizowany jest obiekt budowlany;
- numer i datę wydania pozwolenia na budowę albo numer i datę dokonania zgłoszenia, albo numer i datę wydania decyzji, o których mowa w w pkt 3 lub 4;
- pouczenie o sposobie prowadzenia dziennika i odpowiedzialności określonej w art. 93 pkt 4 prawa budowlanego.
Zobacz procedurę w LEX: Kubiak Marcin, Prowadzenie dziennika budowy >
Na pierwszej stronie dziennika inwestor zamieszcza imię i nazwisko lub firmę wykonawcy albo wykonawców oraz imiona i nazwiska osób pełniących funkcje kierownika budowy lub kierownika robót oraz osób sprawujących nadzór autorski i inwestorski, a także ich specjalności i numery uprawnień budowlanych. Osoby te potwierdzają podpisem i datą przyjęcie powierzonych im obowiązków.
Na kolejnych stronach dziennika opisuje się przebieg robót budowlanych. Każdy wpis oznacza datą i podpisuje osoba, która go dokonuje, z podaniem imienia, nazwiska, wykonywanej funkcji i nazwy jednostki organizacyjnej lub organu, który reprezentuje, a w przypadku osoby wykonującej czynności geodezyjne na terenie budowy podaje się również numer i zakres posiadanych uprawnień zawodowych.
Jeżeli w trakcie wykonywania robót budowlanych następuje zmiana kierownika budowy, kierownika robót, inspektora nadzoru inwestorskiego lub projektanta sprawującego nadzór autorski, w dzienniku dokonuje się wpisu określającego stan zaawansowania i zabezpieczenia przekazywanej budowy, rozbiórki lub montażu. Wpis ten potwierdza się datą i podpisami osoby przekazującej i osoby przejmującej obowiązki. 5. Pod każdym wpisem w dzienniku osoba, której dotyczy wpis, potwierdza podpisem i datą zapoznanie się z jego treścią. Odmowę potwierdzenia dokonujący wpisu stwierdza adnotacją.
Kierownik budowy stwierdza wpisem w dzienniku fakt zamknięcia dziennika albo jego kontynuację w następnym, kolejno numerowanym tomie.
Wpisów w dzienniku dokonuje się w sposób trwały i czytelny na oryginałach i kopiach stron. Zamieszcza się je w porządku chronologicznym, w sposób uniemożliwiający dokonanie uzupełnień.
Sprawdź w LEX: Czy po wpisie w dzienniku budowy przez kierownika, że prace zostały zakończone, można dokonywać jeszcze zmian i kolejnych wpisów? >
W przypadku konieczności wprowadzenia poprawek do dokonanych już wpisów niewłaściwy tekst należy skreślić w sposób umożliwiający jego odczytanie i wprowadzić właściwą treść, z uzasadnieniem wprowadzonej zmiany. Zamieszcza się również imię i nazwisko osoby dokonującej poprawki lub skreślenia, datę dokonania tej czynności oraz podpis tej osoby.
Sprawdź w LEX: Czy w przypadku jednego pozwolenia na budowę obejmującego 5 domów budowanych konieczna jest rejestracja wszystkich dzienników budów? >
Dokumenty i kontrola
Do dziennika załącza się protokoły związane z budową lub sporządzone w trakcie wykonywania robót budowlanych. Dopuszcza się sporządzanie protokołów na oddzielnych arkuszach.
Czynności kontrolne lub inne wynikające z przepisów prawa, przeprowadzone przez pracowników organów nadzoru budowlanego i innych organów uprawnionych do kontroli przestrzegania przepisów na budowie, są każdorazowo potwierdzane wpisem do dziennika.
Dziennik znajduje się stale na terenie budowy i jest dostępny dla osób upoważnionych. W przypadku gdy nie ma możliwości bezpiecznego przechowywania dziennika na terenie budowy, kierownik budowy może przechowywać go w innym miejscu zapewniającym szybki dostęp do niego osobom upoważnionym.
Będzie elektroniczny dziennik
W Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego trwają prace nad stworzeniem elektronicznego dziennika budowy (EDB).
Czytaj w LEX: Bursztynowicz Michał, Procedury budowlane w formie elektronicznej - co trzeba wiedzieć >
Cena promocyjna: 17.9 zł
|Cena regularna: 19.9 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł