W 2019 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczął sprawdzać, czy pomiędzy polskimi spółkami koncernu Dell Technologies: Dell  i EMC Computer Systems Poland a ich partnerami handlowymi nie doszło do zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję. Wówczas UOKiK przeszukał firmy, bo podejrzewał, że przy sprzedaży produktów marki Dell i Dell EMC, m.in. serwerów informatycznych oraz macierzy dyskowych wykorzystywanych do przechowywania, administrowania i udostępniania przetwarzanych danych doszło do podziału rynku. W poniedziałek Tomasz Chróstny, prezes UOKiK poinformował, że  wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce Dell Sp. z o.o. Za sprawą jej działań nabywcy urządzeń  mogli być  pozbawione możliwości wyboru podmiotu, od którego chcą kupić sprzęt marek Dell i Dell EMC, nawet jeśli któryś z dystrybutorów chciałby sprzedać im produkty taniej.

 

Czy doszło do zmowy na rynku urządzeń dla profesjonalistów

Zastrzeżenia Prezesa UOKiK budzą praktyki związane ze sprzedażą produktów infrastruktury informatycznej marek Dell i Dell EMC do klientów profesjonalnych. - Podejrzewamy, że doszło do niedozwolonego porozumienia rynkowego, w ramach którego spółka Dell przydzielała zamówienia od firm i instytucji do konkretnych sprzedawców - dystrybutorów, którzy chcieli zakupić od niej sprzęt w celu dalszej odsprzedaży. W efekcie potencjalni klienci mogli zostać pozbawieni możliwości wyboru tańszej oferty produktów Dell i Dell EMC – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. 

Zgodnie z prawem ochrony konkurencji niedozwolone są porozumienia ograniczające konkurencję, zawierane pomiędzy przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu, np. producentem i dystrybutorami jego produktów. W sprawie spółki Dell i jej dystrybutorów prezes UOKiK podejrzewa, że mogło dojść do podziału rynku. Porozumienie ograniczające konkurencję mogło polegać zwłaszcza na ograniczaniu możliwości sprzedaży pasywnej podmiotom, które same zgłosiły się z prośbą o ofertę do dystrybutora Dell. Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję spółce Dell grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

 

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz ebook
-60%

Cena promocyjna: 101.6 zł

|

Cena regularna: 254 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 177.8 zł


System sprzedaży spółki Dell

Dell nie sprzedaje samodzielnie swoich produktów. Jego system dystrybucji oparty jest o sieć partnerów handlowych (autoryzowanych dystrybutorów). Jeżeli jeden z nich zgłosi w wewnętrznym systemie rejestracji potencjalną transakcję z danym klientem, wówczas Dell może uniemożliwiać pozostałym dystrybutorom przedstawienie konkurencyjnych ofert cenowych temu samemu klientowi, nawet na jego wyraźną prośbę.

W efekcie firmy i instytucje mogły zostać pozbawione możliwości wyboru podmiotu, od którego chcą kupić sprzęt marek Dell i Dell EMC, nawet jeśli któryś z dystrybutorów chciałby sprzedać im produkty taniej.