W sobotę w Porcie Lotniczym Lublin zorganizowano Dzień Otwarty, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców Lublina i regionu. Ludzie przyjechali na lotnisko autokarami, autobusami komunikacji miejskiej z Lublina oraz własnymi samochodami.
Zwiedzali lotnisko i jego budynki m.in. terminal i przystanek dla szynobusu, który będzie woził na lotnisko pasażerów z Lublina. Na płycie postojowej można było zobaczyć sprzęt lotniskowy m.in. odladzarki, odśnieżarki, agregaty, schodki. Pokazy sprzętu organizowała też lotniskowa straż pożarna. Specjalne autobusy woziły chętnych do obejrzenia pasa startowego.
Ogromnym powodzeniem cieszyły się konkursy, w których można było wygrać bilety lotnicze, ufundowane przez jedną z linii lotniczych. W holu terminalu zwiedzający oglądali wystawę „Lubelskie Tradycje Lotnicze”, a w jednej z sal - film dokumentujący powstanie i budowę lotniska. W hali odlotów urządzona była „Strefa Małego Pasażera”, gdzie organizowano gry i zabawy dla dzieci.
Prezydent Lublina Krzysztof Żuk powiedział, że nowy port lotniczy to symbol Polski Wschodniej, która mimo że jest nieraz kojarzona z różnymi kompleksami, to radzi sobie znakomicie, potrafi budować infrastrukturę przy pomocy środków europejskich i tworzyć fundamenty pod rozwój regionu.
„Lotnisko jest nam potrzebne z dwóch powodów – po pierwsze przyspiesza rozwój gospodarczy, a po drugie kształtuje jakość życia, poprawia dostępność komunikacyjną regionu, co jest istotnym argumentem w rozmowach z potencjalnymi inwestorami” - powiedział Żuk.
Wicemarszałek województwa lubelskiego Krzysztof Grabczuk podkreślił, że budowa lotniska w Świdniku jednoczyła polityków różnych partii, a tłummy zwiedzających świadczą, że inwestycja ta ma dla mieszkańców regionu ogromne znaczenie. „To okno na świat dla mieszkańców Lubelszczyzny, i dla biznesu, i dla kultury, i dla sportu, i dla turystyki” - zaznaczył Grabczuk.
Budowa Portu Lotniczego Lublin trwała dwa lata. Inwestycja objęła przestrzeń 300 ha. Pas startowy ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. m.kw. przystosowany jest do obsługi jednego miliona pasażerów rocznie.
Wszystkie prace przy budowie Portu zakończyły się w październiku 2012 r. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Lublinie wydał już pozwolenie na użytkowanie obiektów lotniska - terminalu, drogi startowej, drogi kołowania, płyty postojowej, bazy paliw.
W grudniu ukończona ma być budowa linii kolejowej, którą wprost do terminala będą wjeżdżać szynobusy zapewniające szybki dojazd z i do Lublina. W grudniu spodziewana jest też decyzja Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej dotycząca uzyskania niezbędnych certyfikatów dla lotniska.
Pierwszy samolot z Portu Lotniczego Lublin ma wystartować 17 grudnia. Dotychczas loty z Lublina zapowiedzieli dwaj przewoźnicy: Ryanair - do Londynu i Dublina, a od marca 2013r. również do Liverpoolu oraz Wizz Air – do Londynu i Oslo. Loty czarterowe do popularnych miejscowości turystycznych zapowiadają też biura podróży.
Budowa lotniska kosztowała około 400 mln zł. 144,5 mln zł pokryje dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.
ren/ bos/